A Burberry-kocka után itt a Burberry-pixel a Minecraft kollaborációban

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

2022 őszén egy multiverzum-plaform és divatmárka közötti kollaborációt aligha kell újdonságként bevezetni. A Glamour olvasói is találkozhattak már az NFT-kt és divat ötvöződésével, s a magyar divat is nagyon hamar mozdult el a metaverzum felfedezése felé a 2021-es, majd 2022-es, a Budapest Central European Fashion Week keretében, a Decentralandben is felépített showroommal. A digitalitás és a divat egyre jobban összekapcsolódnak.

A Burberry és a Minecraft kollaborciója okosabb húzás, mint azt első ránézésre gondoljuk
A Burberry és a Minecraft kollaborciója okosabb húzás, mint azt első ránézésre gondoljuk
Fotó: Burberry

Tudom, hogy az elmúlt hetek éppen a Meta válságától, illetve az NFT-piacok elértéktelenedésétől voltak hangosak, de itt inkább valószínűleg arról van szó, hogy egy újabb elitcserének vagyunk tanúi a techiparban. A Burberry X Minecraft közös kollekciója is azt bizonyítja, hogy a virtuális világ épül és virágzik.

League of Legends, avagy a márkauniverzumok találkozása

Ha a 2000-es évek második felében a divatmárkák neves filmrendezőkkel szerződtek, hogy rövid, fesztiválokon is bemutatott divatfilmjeikkel új célcsoportokat érjenek el, most itt vannak a márkák és metaverzum-platformok közötti együttműködések, s ezek közül a legújabb a november 1-én piacra került Burberry-Minecraft kollekció.

A kortárs kulturális iparágakban gyakran használjuk a transzmédia univerzum vagy a transzmédia storytelling kifejezést annak leírására, amikor egy kulturális terméket több médiumon keresztül építenek fel. (Igen: a divattárgy ugyanúgy kulturális termék, mint egy film, egy sorozat, egy könyv, egy vers, egy színházi előadás.) Itt most éppen ez történik: a Burberry egy olyan kollekciót hozott létre, mely egyszerre rendelkezik játékkiegészítőkkel és platformelemekkel, digitális és offline termékekkel.

A kollekciót „in-game kalandnak”, illetve a fizikai valóságban bekövetkező „tapasztalatnak” nevezik. Az élménymarketing régóta ott kopogtat élménytársadalmunk kapuján, a divatiparban mégsem annyira régi fejlemény, hogy a ruha hordásán túl másfajta élményt is beárazzanak. Na, de mi is pontosan ez az élmény? A metaverzum azokat a virtuális interaktív tereket jelenti, melyeket az internet következő fejezeteként emlegetnek, s melyekben a (digitális) kinézetünknek éppen olyan szerepe van/lesz, mint a hétköznapi életünkben a fizikumunknak.

A párizsi divathét és a 2023-as tavaszi kollekciók a divatteoretikus szemével

A párizsi divathét és a 2023-as tavaszi kollekciók a divatteoretikus szemével

Ki kit választ?

Amíg a fashion filmek idején az volt a kérdés, hogy melyik márka melyik tervezőt választja ki magának, itt ma az a lényeges, hogy melyik márka melyik játék- vagy multiverzumplatformmal lép szövetségre. Az 1856-os alapítású Burberry a brit divatipar legértékesebb, legjellegzetesebb, legspecifikusabban brit márkája: az 1924 óta használt kockás motívum pedig az egyik legtöbbet másolt divatszimbólum.

A 2009-ben piacra dobott Minecraft pedig a svéd Mojang Studios által fejlesztett, havi kb. 140 millió felhasználóval és 240 milliószor eladott ún. „sandbox” (homokozó) játék, melyet a Guardian a 21. század legjobb játékának nevezett. A sandbox játékok azok, amelyek nem lineáris történetmesélésen, hanem világépítésen alapszanak, s az építkezést a játékos gyakorlatilag bárhol elkezdheti. A BurberryxMinecraft kollekció azt teszi lehetővé, hogy a játékos a metaverzumban is megélhesse a Burberry viselésének élményét, illetve a játékos a valóságban is meg tudja mutatni játékszenvedélyét.

Burberry feeling folytatódik a Minecraft világában is
Fotó: Burberry

A Burberry lenne az első?

Semmiképpen sem. A pandémia alatt kezdtek el egyre intenzívebben beszélni a divatiparban arról, hogy a metaverzumban van a jövő. A trendszetterek (mint például az RTFKT) arra panaszoltak, hogy ebben a fázisban sokszor kaptak luxusmárkáktól olyan telefonhívásokat, melyekkel a döntéshozók ingyen akartak információt gyűjteni. 2020-ra vált elfogadottá, hogy a márkáknak van innovációs vagy technikai szakértőjük, aki a kreatív szakemberek munkáját beépíti a virtuális valóságon alapuló gondolkodásba. Így jönnek létre ezek a szépen felépített hibridek a digitális-fizikai valóságok közötti csúszkán.

A technológiai szakemberek megjelenése felgyorsította a folyamatot, és létrejöttek az olyan divatjelenségek, mint a Gucci Town a Robloxon, a Gran Turismo 7 játékhoz tervezett Dior-kreaciók, vagy a 2019-es Louis Vuitton és League of Legends együttműködés. Az én privát kedvencem a Vuitton-fejleszette lightos játék, a Louis the Game. A Burberrynek sem ez az első kirándulása a videojátékok területén: 2021-ben a Mythical Games által fejlesztett Blankos Block party számára készítettek karaktereket és skineket, illetve idén a Roblox felületén jelent meg a Ricardo Tisci által tervezett klasszikus Lola bag virtuális kiadása.

Megújul a divatipar?

Semmiképpen sem. Inkább csak annak a felismerése történt meg, hogy nem lehet ugyanott, ugyanazokon a piacokon folytatni, ahol korábban, mert a potenciális fogyasztók máshova költöztek. A marketingstratégiák azonosak, az újdonság és trendszetter magatartás iránti igény sem változott.

Megérkezett a hooded staff. eddigi legizgalmasabb kollekciója

Megérkezett a hooded staff. eddigi legizgalmasabb kollekciója

Azonban arra sok esélyt látok, hogy a videojáték platformokról bevonzott fogyasztók testhez és individualitáshoz való hozzáállása változtatni fog a divat tartalmán is. A metaverzumban a fizikai test és egyáltalán az emberi test keretei nem köteleznek. Éppen ezért van benne hihetetlen potenciál a fogyatékkal élők számára. Illetve a body positivity mozgalmakat is megtámogatja az a nagyon sokféle testkép, melyet az avatárok lehetővé tesznek. És ebben a divatnak még nagyon sokat kell tanulnia a gamerektől. Az, amit Rei Kawakubótól és a japán tervezőktől láttunk először, hogy a testhatárok képlékenyek, most valósággá válik.

A Burberry Mincraft kollekció sok darabja azonnal elkelt
Fotó: Burberry

A pixel az új kocka

Ami mindenképpen érdekes ebben az együttműködésben, az a formák átalakulása: 2023 a pixelekről fog szólni. A webdizájntól a vizuális kommunikáció különböző területeiig és a tipográfiai tervezésig a pixel mindenütt ott van, s ezzel a ruháinkon printként, de az avatarjainkon is megjelennek az élesebb élek, a kevésbé fluid formák. Nekem mindenképpen szimpatikusabb a legóverziómra emlékeztető avatár, ami a Burberry-Minecraft kollekcióban is megjelenik, mint az a babaház-esztétika, ami a realisztikusabb Meta-avatáromból árad. Ezért a lila-zöld-barna/fekete-fehér világért meg egyenesen oda vagyok.

Érdekel a digitális világ? Olvass róla!

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

A cél, hogy a kesztyűs szakma újra felkerüljön az oktatási térképre - beszélgetés Hornicz Bernadettel, a Pécsi Kesztyű tulajdonosával

glamour plusz ikon A cél, hogy a kesztyűs szakma újra felkerüljön az oktatási térképre - beszélgetés Hornicz Bernadettel, a Pécsi Kesztyű tulajdonosával

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)