A BCEFW divathét rengeteg progresszív inspirációt hozott Magyarországra

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Új helyszínen zajlott a Budapest Central European Fashion Week: a divatbemutatókra a Millenáris Fogadójában került sor, a Nemzeti Táncszínházban beszélgetések, prezentációk zajlottak. Új volt a fiatalokra fókuszáló Fashion Hub, a pályakezdőknek is teret adó csoportos bemutatók, illetve erősödött a regionális szerep ukrán, román, cseh, lengyel, szlovák és szerb tervezők felvonultatásával. Keszeg Anna divatteoretikus cikke.

Merő Péter 2024 tavasz-nyár-Budapest Central European Fashion Week-Glamour
Merő Péter 2024 tavasz-nyár-Budapest Central European Fashion Week-Glamour
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

2023 őszén nem egyszerű divathétben gondolkodni: a Business of Fashion podcastjében a Washington Post újságírója, Rachel Tashjian arról beszél, hogy a divathetek jelentősen vesztettek relevanciájukból. Az emberek már nem a kifutóról tájékozódnak. Legalábbis New Yorkban és Londonban a divathét már nem képes olyan befolyásra szert tenni, mint a pandémia előtt. Budapesten viszont nagyon is hiánypótló esemény. A Budapest Central European Fashion Week regionálisan irányítja rá a figyelmet egy nagy szaktudást igénylő kreatív szakma értékeire és kihívásaira.

Felelős álmodozás a kortárs divatban

A kortárs divat nagy kérdése, hogy tud-e releváns maradni. Az iparágat mindenhonnan érő támadások új összefüggésben láttatják Anna Wintour örökérvényű állítását, hogy a divat a jelen visszatükrözése. 2023 őszén a jelen legalább kétarcú: a fenntartható hedonizmus és a hedonista fenntarthatóság összebékíthetetlen ellentmondásai jellemzik.

Számomra három fő kérdése van a kortárs divatnak.

  1. Lehet-e, szabad-e, felelős-e még új ruhát tervezni ma? Hogyan tud a környezetszennyező hatásai miatt kárhoztatott divatipar fennmaradni? Milyen újításokra, milyen átalakulásra van szükség ahhoz, hogy ne ártson, hanem használjon?
  2. Az tömeggyártású termékek dömpingjének korában hogyan menthető meg az a mesterségbeli tudás, melyet a divatipar / textilművészet felhalmozott?
  3. Hogyan képes ez a sokféle kihívással megküzdő terület kiszolgálni a megváltozó fogyasztót, hogyan képes új, izgalmas perszónákat teremteni? Régóta tudjuk, a divat önkifejezés. Milyen tehát az az új ember, akinek a tervező felajánlja kreációit?

A kollekciókat nézve ezekre a kérdésekre kerestem a választ. Az ellentmondások, válságok időszakában a divatnak engednie kell álmodni, vágyott valóságokba átjárni. De meg kell tanítania azt is, hogyan tudunk megküzdeni a kortárs válságokkal.

A Napba nézek és fázik a szemem

A fenntarthatóság kérdése különösen nagy súlyt kap egy divattervező esetében. Ma gyakorlatilag nincsen már szükség újabb ruhadarabokra, mert az emberiség igényei a következő évtizedekre már ki vannak szolgálva. Minden egyén felelőssége, hogy törekedjék a környezete védelmére, a szennyezés, túlfogyasztás csökkentésére. A divattervezőnek ezzel az egyéni felelősségfel fokozottan meg kell küzdeni: vásárlói nevében is felelősséggel tartozik. A Young Talents kategóriában a Panna László tervezte Nommé, a lengyel Szczygiel márka esetében az ökológiai tudatosság a formavilágban látszik erőteljesen. Gedeon Dalma modelljei rejtekhelyként tekintenek az öltözetre: a testhatárokkal játszó bézs öltözetek menedéket biztosítanak a viselőnek.

Zsigmond Dóra 2024-es tavaszi-nyári kollekciójának fináléja fontos üzenetet hordoz: mindannyiunknak változni, valtoztatni kell
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

A klímaválság kérdését a legerőteljesebben és immár sokadszor a Zsigmond férfiruhamárka veti fel. Zsigmond Dóra idén is az inkluzivitásra, az organikusságra törekszik fekete-mélyzöld kollekciójával. A modellek arcán, a ruhákon moszatok vannak. A márkaidentitás szerint a Zsigmond fast fashion előtti márka akar lenni: itt akár korábbi is. Az embert szerénységre tanítja. A show végén a modellek szemellenzőt formáznak a kezükkel és a reflektorba néznek. A bolygó életét garantáló nap ma folyamatos fenyegetés. A Zsigmond esztétikája nagyon ért ahhoz, hogy a modelleket tömegként, emberiségként láttassa: a tervező is ott áll napba néző modelljei között.

Zsigmond Dóra 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Zsigmond Dóra 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Zsigmond Dóra 2024. tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Zsigmond Dóra 2023. tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Zsigmond Dóra 2024. tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

Mert ez magyar

Az idén megnőtt a jelentősége azoknak a márkáknak, melyek a nemzeti identitással dolgoztak. A nemzetközi piacokon a nemzeti vagy országhely szerinti márkázás hagyománya a divatban nagyon számottevő. Számomra ez a tendencia igazán kiforrottan az idén érkezett el a magyar divatba. Itt hangsúlyosan a Sugarbird márkára gondolok, mely Zsolnay kollekciójával ezúttal nem a magyar népi kultúrából, hanem a magyar ipari tervezés egyik luxusjelenségéből inspirálódott. És ez nagyon jól állt a Sugarbirdnek. A pasztelles árnyalatok és a Zsolnay porcelánok díszítésének vonalvezetését megidéző ruhák maximalisták, de sok bennük a könnyedség is. A ruhákat apró porcelántárgyak díszítették, s ez a játékosság is nagyon szerethető volt.

Sugarbird 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Sugarbird 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Sugarbird 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Sugarbird 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Sugarbird 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Sugarbird 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

A nemzeti hagyományok ihlették idén a Tomcsányi márka óriásprintjeit is. A paraszti textilkultúra a Borbála showjában is megjelent. A Sugabirdhöz hasonlóan tudott játszani a közönséggel Szegedi Kata showja is: itt ugyan a ruhamárkát nem a nemzeti identitás, hanem a Budapesthez kapcsolódás ihlette. Beton Hofi pop-Budapestjének sorai („én a Nagy szépséget keresem itt”) ironikus tervezői éthoszként hangzottak. A Szegedi Kata és az Unreal Industries kollab azt a streetwear-tradíciót hozza be a magyar divatba, amely a nemzetközi terepet erőteljesen uralta az elmúlt években. A térmárka, nemzeti márka ironikus megidézése jellemezte a fiatal román tervező, Alesia Cîdă kollekcióját. A fiatal román divattervezők között ez az attitűd időről időre felbukkan, hosszasan viszont nem tudott fennmaradni. Drukkolok a London College of Fashionon végzett Alesiának, hogy a brit tervezőktől eltanulható punkos attitűdöt meg tudja őrizni.

Tomcsányi 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Tomcsányi 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Tomcsányi 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Borbala 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Borbala 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Borbala 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

Hölgyek, lányok, asszonyok

A magyar divat legerősebb tradícióját az új női perszónák kitalálása, a sokféle nőiség megteremtése adja. Ebben erős a Daige, az Artista, a ViktoriaVarga, a Sentiments, a Kati Zoób, a Peter Mero: ezek a márkák sorra határoztak meg új női célcsoportokat. És ezek azok a márkák, amelyek meg tudták tölteni a nézőteret olyan fogyasztókkal, akiknél a márkát ihlető perszóna erőteljesen megjelent. A Sagio márka leírásában az intellektuális nőiség hívószavai szerepelnek. A klasszikus szabásmintákkal játszó darabok az intellektualitást formakísérletként értelmezik.

Daige 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Daige 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Daige 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Artista 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Artista 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Artista 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Katti Zoob 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Katti Zoob 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Katti Zoob 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

Izgalmas volt azt látni, hogy a női fogyasztó újradefiniálásával játszó szlovák Petra Kubíková márka vagy a lengyel Vicher mennyivel jobban hagyatkozik a women’s empowerment formavilágára. A magyar márkák sokkal inkább dolgoznak a törékeny nő vagy a trófeaként megjelenő nő alakzatával. A fiatal tervezőknél is jelen van az egyéni identitás újradefiniálásával való játék: Natálie Nepovímová cseh, Maciej Nodzenski és Maja Pilarek lengyel tervezőnél a fluiditás formai újszerűséget hoz. Szabó Fanni Eperke kollekciója női identitásalakítást visz színre, Hirviniemi Henrietta az annyira áhított menyasszonyi sziluetthez keres új utakat. Kerényi Virág és Sziszi Jiang kollekciói a fogyasztói perszónához a látványosság és a különböző médiumok spektákulumai felől közelítenek.

Sziszi Jiang 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

A magyar márkák esetében ez a megközelítés nem túl gyakori, de számíthatunk rá, hogy a virtuális világok és a mesterséges intelligencia erősödő hatása több ilyen tervező megjelenését hozza majd.

Itt emelném ki azt, hogy számomra két modell, Józsa-Kovács Kinga és Veréb Berta teljesítménye nagyon kiemelkedő volt: ezt a sokféle nőt, amit a tervezők megidéztek, nagyon árnyaltan és profin hozták a kifutón – ráadásul 30-40 perc eltéréssel a karakterek között.

Veréb Berta modell, Peter Mero 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week-Glamour
Fotó: HFDA / The Sparkle Content
Józsa Kovács Kinga modell, Virág Kerényi 2024 tavasz-nyár, Budapest Central European Fashion Week
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

A szabászat régi/új forradalma

2023 májusában a virális divat nagy gurujának tartott Demna Gvasalia olyan showt rakott össze, mely az alapokhoz való visszatérést hirdette. Az alap nála az arányokkal való játékot, a formai hagyományokot jelentette. Nem tagadom, a visszatérést a téli médiabotrány is okozta, de az mindenképpen fontos, hogy a kortárs divat egyik legeredetibb hangja a szabászati tudást tartja mindennél fontosabbnak. Ha a divattervező meg akar küzdeni a fenti kihívásokkal, fel kell hívnia a figyelmet arra, mennyire unikális a tudása. Meg kell mutatni a technológia bravúrosságát, amit a mesterséges intelligencia nem fog tudni reprodukálni. Fel kell hívnia a figyelmet a vele együtt dolgozó technológusok, szabászok, varrónők munkájának helyettesíthetetlenségére.

Ezt a tendenciát leginkább három show képviselte. Szarvas Valentin a fiatal tervezők között mutatta be kollekcióját, mely a körkörös gazdaság elveire a körkörös szabászatban talált választ. Ezek a ruhadarabok több életszakasszal rendelkeznek és ugyanúgy megújulásra képesek, mint viselőik. A gondosan, elegánsan és nagy tudatossággal kivitelezett tervek mögötti koncepcióról a Designisso-ban lehet olvasni.

A Sidletsky ukrán márka konceptuális szabászati formákkal dolgozik. A szabászati műgond a Gudu szintén ukrán márka monokróm öltözeteiben volt a legerősebb. A szinte teljesen fekete kollekció a divatnak azt a Christian Dior óta intézményesült tradícióját idézte meg, mely szerint a testet övező ruhát az építészetre jellemző látásmóddal érdemes kitalálni.

Mint köztudott, a divatban a szeptember a január. Boldog új divatévet kívánok mindenkinek!

‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Nem hiszünk a szemünknek: Jessica Alba és lányai akár hármas ikrek is lehetnének

Nem hiszünk a szemünknek: Jessica Alba és lányai akár hármas ikrek is lehetnének

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)