Most már csak az ördög visel Balenciagát?
Egy hónap telt el a divattörténelem eddigi talán legnagyobb bukása óta, de a Balenciaga rajongói továbbra sem kaptak megfelelő válaszokat jogosan felmerülő kérdéseikre. Az alábbiakban összefoglaltuk, mi is történt pontosan. Hogyan taszította a mélybe egy rettenetesen bizarr kampány a világ egyik vezető divatházát?
Ezeket láttad már?
Minden november 16-án kezdődött, amikor a világhírű spanyol luxusdivatház közzétette a Balenciaga Gift Shop nevű ünnepi kampányát, amelyben gyerekekkel reklámozták a márka legújabb kézitáskáit. A táskák BDSM hámot, láncot és különféle szado-mazo kiegészítőket viselő plüssmackókat formáztak. A kampány hatalmas vihart kavart, a márkát és Demna Gvasalia kreatív igazgatót azonnal pedofíliával és a gyerekek kizsákmányolásával vádolták.
A szemfüles internetezők a Balenciaga 2023-as tavasz-nyári kampányában is hamar számos olyan részletre lettek figyelmesek, amelyektől kirázza az embert a hideg. Az Adidas kollaboráció fotósorozata látszólag a sikkes üzletasszonyi atmoszférát kívánta megteremteni, azonban a reklámozott táska alatt, az asztalon heverő dokumentumok között az amerikai legfelsőbb bíróság gyermekpornográfia-törvényéről szóló jogi dokumentumok részletei voltak láthatók.
Ugyanezen kampány másik fotójának hátterében Michael Borremans belga festő és fotós könyve volt látható, aki például a Fire From The Sun című felkavaró sorozatának festményein meztelen kisgyerekeket ábrázol vérrel borítva, vagy éppen vészjósló környezetben, erőszakosnak tűnő helyzetekben. Bár a Balenciaga elismerte, hogy hibázott, a történtek bizonyos aspektusai kapcsán nem győzték hárítani a felelősséget.
Az eset érthető módon soha nem látott felháborodást keltett. Futótűzként terjedt az interneten a Balenciaga eltörlésének igénye, és sorra jelentek meg a videók az interneten, amelyeken a márka legnagyobb rajongói is úgy tiltakoztak, hogy elégették vagy ollóval vágták szét a luxusmárka több ezer dolláros darabjait. A gyerekek kihasználása, akiknek fogalmuk sincs, hogy mit tartanak a kezükben, egyetemes szinten minden tisztességes embernél kiütötte a biztosítékot.
Mindig is feszegették a határokat
Demna grúz származású divattervező 2015-ben vette át a Balenciaga vezetését, azóta a márka számos alkalommal váltott ki heves vitákat a közvéleményben – legtöbbször nagyon is tudatosan. A világ legnagyobb hírességeit öltöztető Balenciaga hamar a határokat feszegető termékeiről, kampányairól és divatbemutatóiról vált ismertté, amelyektől leginkább kényelmetlenül érezte magát az ember.
A modellek hóban és sárban, vagy éppen szemeteszsákokat szorongatva való vonulása, valamint az olyan nonszensz termékek árusítása, mint az Ikea 2000 dolláros kék szatyra, a magassarkú Crocs papucs, az 1850 dolláros lestrapált sneaker, valamint a Lays 1800 dolláros csipszes zacskója tökéletesen meghozták a kívánt publicitást és szándékosan verték ki a biztosítékot, cinikusan újraértelmezve a high fashion fogalmát.
Meddig lehet provokálni?
A Balenciaga csapata évek óta kísérletezett azon, meddig lehet provokálni a közvéleményt, ezúttal azonban túl messzire mentek. A botrány kirobbanása után a kampányfotókat azonnal eltávolították az összes platformról, valamint a márka és Demna is bocsánatkérő nyilatkozatokat tettek közzé, amelyben elnézést kértek az általuk okozott sérelemért.
A plüssmackós táskáinkat nem szabadott volna gyerekekkel szerepeltetni ebben a kampányban.
Kim Kardashian hosszú idő óta elkötelezett és hűséges nagykövete a Balenciagának. A négygyermekes édesanyát megrázták a felkavaró képek, és napokig szóhoz sem jutott a botrány kirobbanásakor, miközben a rajongói szüntelenül azt követelték, hogy mindenfajta kapcsolatot szakítson meg a márkával. Amikor végre megtörte a csendet, elmagyarázta, hogy a felszólalás előtt szeretett volna személyesen utánajárni annak, mégis hogyan történhetett mindez.
A gyermekek biztonságát a legnagyobb tisztelettel kell kezelni, és a gyermekbántalmazások normalizálására irányuló bármilyen kísérleteknek nincs helye a társadalmunkban – pont.
– nyilatkozta a közösségi médiában.
Van még jövője a Balenciagának?
Hogyan tegyünk tönkre pár nap alatt egy több mint száz éves luxusdivatházat? Kérdezzük bátran a Balenciagát. A katasztrófa ugyanis hatalmas méreteket öltött, és az internetet hamar ellepték a szélsőjobboldali tartalmak is, amelyek a márkát sátánista pedofil konspirációs teóriákba keverték – divatház legyen a talpán, amely az ilyesféle vádakat képes lemosni magáról.
Mi lehetett a kampány célja? Egyáltalán: hogyan fordulhatott elő, hogy egy ekkora volumenű problematikus eset ennyi munkatárs szűrőjén átment? Mi a következő lépés a divatház számára? Ha megfelelő kríziskommunikációval reagáltak volna a félresikerült kampányra, akkor lehet, hogy az üzleteik most nem konganának az ürességtől és a termékeiket nem égették volna el a vásárlók.
Demna és a Balenciaga közösségi oldalai azonban teljesen elhalkultak. Bár a közzétett nyilatkozat szerint szeretnének tanulni a hibájukból, egészen valószínűtlennek tűnik, hogy a történteket egyhamar le tudnák mosni magukról, és hogy egy bocsánatkérés elég lenne ahhoz, hogy pontot tegyen az ügy végére. Milyen jövőre számíthat a Balenciaga ezután?