Milyen kihívások elé állítja a járvány a divattervezőket?
A 2020-as év különös kihívás elé állította a kisebb és nagyobb márkákat is. Három, fenntartható koncepciót követő márkával beszélgettünk arról, hogyan látják a 2021-es évet szakmai szempontból.
Ezeket láttad már?
Amalya Meira, New York
www.amalyameira.com
A 2020-as év bővelkedett kihívásokban és nehézségekben. Hogyan birkóztál meg ezekkel?
Egyszerűen beköltöztem a stúdiómba. Nagyon szerencsésnek mondhatom magam, hogy ezt megtehettem, és azért is, hogy még a járvány előtt sikerült bevásárolnom az alapanyagokból. Ezek lehetővé tették, hogy nekiálljak alkotni. Úgy gondolom, a tervezés segített a legtöbbet abban, hogy kibírjam ezt a nehéz időszakot. Akkor is és most is úgy érzem, hogy az alkotás és az erre szánt idő a legfontosabb az életemben, ez az, ami minden nehézségen átsegít.
Napjainkban a fenntarthatóság nagyon fontos elemévé vált mind a tervezésnek, mind a vásárlásnak. Te hogyan követed ezt az irányt?
Az én márkám a fenntarthatóság elveinek teljesen megfelel. Brooklyni stúdiómban mindent saját magam készítek, főleg természetes textileket használok, és maradék anyagokkal, vintage bútorszövetekkel, valamint újrahasznosított darabokkal egyaránt dolgozok. Felhalmozó típus vagyok, ezért nehezen válok meg még a legkisebb anyagdarabtól is, főleg, ha én festettem vagy nyomtattam rá. Úgyhogy végül ezek lettek a védjegyeim. Hogy fel tudjak használni minden anyagmaradékot, elkezdtem lakásdíszeket is tervezni, így most ezek az anyagok átlátszó organza párnahuzatokban élik második életüket.
Véleményed szerint hogyan tudnak a márkák működni, fennmaradni és fejlődni ebben a válságos időszakban és prosperálni a 2021-es évben?
A legokosabb, amit tehetnek, hogy lokális megoldásokat keresnek. Az utazás és a szállítás most nehéz, de később, amikor már újra elérhetővé válnak ezek a szolgáltatások, érdemes átgondolni ezeknek az ökológiai lábnyomát és következményeit. Nagyon inspiráló azt látni, hogy olyan vezetői a divatvilágnak, mint például Gabriela Hearst, szintén lépéseket tesz e téren a luxusdivat szintjén. Azt kell megérteni, hogy a saját környezeted ugyanúgy el tud látni és fenn tud tartani, mint a világ másik végen készült termékek. Miért ne kezdhetnénk az üzletépítést a saját közösségünkben? Ezzel segíteni tudnánk egymást és a magunk munkáját is.
Einat Burg Cohen, FrogAspect Jewelry, New York
www.frogaspect.com
A 2020-as év bővelkedett kihívásokban és nehézségekben. Hogyan birkóztál meg ezekkel?
Nekem ez már a második alkalom az életemben, amikor nagy kihívással kellett szembesülnöm, így hozzá vagyok szokva a kreatív megoldások kereséséhez. Az első 4 éve történt, amikor a családommal Izraelből Amerikába költöztünk, a második pedig most, amikor a járvány kitörésekor épp egy fotózásra készültünk. Ezt azért szerveztük, mert a márkámnak egy új weboldalt szerettünk volna készíteni, és néhány szakmai kiállításon is részt kívántunk volna venni. Persze minden törlődött, és otthon kellett maradnom a családommal. Eltelt pár hónap, mire megszoktuk az új helyzetet és kialakítottunk egyfajta rutint. Ezt követően kezdtem el dolgozni a márkám online jelenlétének megerősítésén.
Napjainkban a fenntarthatóság nagyon fontos elemévé vált mind a tervezésnek, mind a vásárlásnak. Te hogyan követed ezt az irányt?
Amikor 2008-ban elindítottam a márkámat, az volt a koncepcióm, hogy maradék anyagokból fogok készíteni vidám, színes sálakat. Épp akkor fejeztem be az egyetemet, nem volt sok pénzem, így ez az elképzelés főleg az akkori élethelyzetemből fakadt. Kreatív megoldásokat kellett találnom arra, hogy kevés anyagi ráfordítással is valami szépet tudjak létrehozni. Később ez lett a márka védjegye és fókusza. Hogyan tudok egyszerű, mindennapi anyagokból luxusterméket létrehozni. Például textilből, gumiból, papírból.
Véleményed szerint hogyan tudnak a márkák működni, fennmaradni és fejlődni ebben a válságos időszakban és prosperálni a 2021-es évben?
Úgy gondolom, hogy jelenleg ennek a legfontosabb eleme a közösség és annak ereje. Össze kell fognunk, segítenünk kell egymást, és kisebb családi vállalkozásoktól kell vásárolnunk a nagy cégek helyett.
Doussou Traore, Róma
www.doussoutraore.com
A 2020-as év bővelkedett kihívásokban és nehézségekben. Hogyan birkóztál meg ezekkel?
Az első, 2020 tavaszi-nyári kollekciómat még a 2019-es őszi marketing szezonban mutattam be. Nagyon izgalmas és bizakodó időszak volt ez, sok lehetőséggel és egyedi tervekkel. Az olyan fenyegetések, mint például a Covid-19, ami sok más iparral együtt a divat iparágat is majdnem tönkretette, szinte elképzelhetetlenek voltak. A legnagyobb lezárás (lockdown) pont akkor kezdődött 2020 márciusában, mielőtt piaca tudtam volna dobni a gondosan elkészített nyári kollekcióm darabjait.
Páran lehetőséget láttak a járvány okozta helyzetben, páran katasztrófát, én mindkettőt. Sajnos végül az utóbbi bontakozott ki. Ahogy a tavasz szépen lassan beköszöntött az északi féltekén, a marketing tevékenység szinte teljesen leállt. Ezt követően pedig mindenki próbálta kitalálni, hogyan legyen tovább. Sok tervezőnek ez jó alkalmat biztosított arra, hogy gondolkozzanak a jövőbeli lehetőségeiken. Én egy viszonylag fiatal márkaként szerencsésnek mondhatom magam mert követhetem az álmaimat és képviselője lehetek egy ősi tradíciónak, a malia kézműves hagyományoknak és az olasz precíziós szabászatnak. A folklór az, ami élteti a Doussou Traore márkát. Az online lehetőségek és a globális logisztika szervezettsége arra ösztönöznek, hogy folytassam az alkotást és mindezt mutassam is meg a világnak.
Napjainkban a fenntarthatóság nagyon fontos elemévé vált mind a tervezésnek, mind a vásárlásnak. Te hogyan követed ezt az irányt?
A Doussou Traore egy olyan ruha- és kiegészítőmárka, amely a gyártásnál figyelembe veszi a környezeti hatásokat és az előállításban résztvevő személyeket egyaránt. A szöveteket természetes szálakkal készítik (organikus pamut) és a festésnél is természetes anyagokat használnak, mint például ásványi iszap, indigó, valamint növényekből, levelekből készített festékek. Ezek az alapanyagok a legkevésbé környezetkárosítók, miközben nagyon jó minőségű terméket eredményeznek. A ruhákat Olaszországban varrják egy kis szabóságon, amely híres a szakértelméről. A kollekcióim időtállóak és vagányak, olyan darabok, amelyek stílusosak és egyben kellemes közérzetet is biztosítanak a viselőiknek.
Véleményed szerint hogyan tudnak a márkák működni, fennmaradni és fejlődni ebben a válságos időszakban és prosperálni a 2021-es évben?
Mindenképpen empatikusnak és reménykeltőnek kell lenniük. A fenntarthatósági törekvések sikerének megvalósulásához pedig mindannyiunknak komoly erőfeszítéseket kell tennünk, mert ezt csak együtt, közösen tudjuk elérni.
Ravas Lili, Tamás Rita