Exkluzív: Az AERON tervezőjét, Áron Esztert kérdeztük a koppenhágai divathéten
Az AERON divatbemutatója indította a január 31-én induló Copenhagen Fashion Weeket, a világ legökotudatosabb divathetét. A show-t a Fabrikken for Kunst & Designban tartották, és a magyar divatmárka nagy sikert aratva mutatta be 2023-24-es őszi-téli kollekcióját a közönségnek.
Ezeket láttad már?
Folytatva a hulladékmentes megközelítést, hogy megfeleljen a CPHFW szabványainak és az alapító Áron Eszter elképzeléseinek a budapesti székhelyű márkáról, az AERON együttműködött Marie Nørgaard Nielsen dán művésszel, akinek Az orákulum című fényinstallációját a bemutatóval értelmezték újra, és a kollekció hátteréül használták. Mindig lenyűgöző, amikor a művészet és a divat találkozik! Áron Esztert a divatbemutatója után kérdeztük.
Az előző szezonban egy erős állítást tettél az inkluzivitás vonatkozásában. Hogyan mész tovább ezen az úton?
Amikor feltettük magunknak a kérdést, hogy miről szól igazán az AERON, akkor megszületett az a mondat, hogy “In celebration of all women”, azaz “minden nő ünneplésére”. Ez számomra azt jelenti, hogy a szépség sokféle, egy nő nem csak egyféleképpen lehet szép, nem csak úgy, ahogyan eddig láttuk. A tavalyi show-ra készülve, természetesen bontakozott ki ennek a mondatnak a jelentése, és mi magunk is meglepődtünk azon, hogy az, ami mellett ösztönösen letettük a voksunkat, mekkora hatással volt a nézőkre. Sokan sírtak a bemutatónkat követően, pedig mi csak annyit állítottunk, hogy oké ha idősebb vagy, oké, ha teltebb a formád, oké, ha más a bőrszíned, ha másban hiszel - ettől még mind kapcsolódhatunk, mind lehetünk nők, a szó nagybetűs értelmében.
Most ősszel kétszer annyi modellel dolgoztunk mint tavaly, így lehetőségünk volt még többféle karaktert megmutatni. Ebben a szezonban is az érdekes arcok felé orientálódtunk: szerettünk volna a megszokottól, a klasszikusan szépnek feltételezett szépségideáltól ösztönösen elmozdulni. Olyan modellekkel szerettünk volna együtt dolgozni, akikkel ha összefutnék az utcán, azt érezném, hogy meg szeretném őket szólítani, hogy többet szeretnék róluk tudni, hogy szeretném, ha mesélnének az életükről. Egyszóval: szeretnék kapcsolódni, mert ma talán a kapcsolódásnak van a legnagyobb ereje a számomra. Ezt éreztük tavaly augusztusban az északi országokkal, akik mára a közösségünké váltak, és ez inspirált minket arra, hogy visszatérjünk és emeljük a tétet egy még nagyobb bemutatóval.
Mik a legfontosabb motívumok, anyagok, megoldások a kollekcióban, amire fontos, hogy felhívjuk az AERON-rajongók figyelmét?
A nagypapám szabó volt, így a a jól szabott zakókra, nadrágokra és szoknyákra szezonról szezonra mindig nagyon nagy hangsúly kerül. Idén újra napirendre került egy régi Aeron klasszikus, az ing, ami szintén a szabászathoz kapcsolódik: itt izgalmas, a szmokingingektől kölcsönzött megoldásokat használtunk és új sziluettet adtunk a klasszikus fazonoknak. Ettől sokkal játékosabbak és hatásosabbak, kevésbé merevek és formálisak. A kötött ruhadaraboknál pedig sokat kísérleteztünk azzal, hogyan lehet kifinomult alkalmi viselet egy-egy kötött ruhadarab: így születettek meg a fényes rayonból készült darabok, amik abszolút alkalmasak egy elegánsabb alkalomra, például arra, hogy munka után egyenesen egy szép étterembe menjen benne vacsorázni a viselője.
Ha egy darabra van büdzsém, melyik három darabból válasszak?
Csipkeszerű, extra könnyű kötött pulóver - egy egészen új, nagyon kifinomult formája a kötött ruhadaraboknak: egyáltalán nem az, amire kötött pulcsiként gondolna az ember. Tetszik benne az a meglepetés-szerűség és nagyon jól kombinálható más darabokkal. A bemutatónkon sálként használtuk őket. Minden szezonban örök befutó a blézer: idén kifejezetten szögletes sziluettű, nagyon határozott gallérral, ugyanakkor az ujjak karcsúak, így mégis kifinomult tud maradni. Egy másik nagy kedvencem a Vasarely zebra mintás kötött ruhánk, ami egy igazi statement darab.
Hogyan illeszkedik az AERON a skandináv design világába?
Az északi formatervezéshez hasonlóan az AERON is letisztult, kifinomult, ugyanakkor mindig van benne valami izgalmas, ami magára vonja a szemet: legyen az egy rafinált részlet vagy egy izgalmas szín vagy minta. Habár sokféle lehet a skandináv dizájn is, a magas minőség ugyanakkor mindig alapvetés. Ami talán igazán idevonz minket, az a közös értékrend: a designba mint életvitelbe vetett hit, a magas minőségbe vetett hit, és az, hogy ez a kettő jó érzést tud eredményezni, ha jelen van az ember életében. Jó dolog kifinomult földszínekbe bújni, de kell néha egy jól eltalált, intenzívebb szín is, jó érzés elegánsnak lenni, de valahogy mégsem porosan, hanem nagyon mai módon. Fontos, hogy fel tudjon frissülni az ember vagány darabokkal. A fenntartható részvétel szintén közös pont: a kollekcióink 80%-a most már fenntartható tanúsítvánnyal rendelkező fonalakból és anyagokból készül, míg a bemutató installációjaként egy dán művész, Marie Nørgaard Nielsen már elkészült alkotását építettük újra.