Anna Wintour: 13 tény, amit tudnod kell a divatvilág királynőjéről
Egészen különleges, hogy három évtized után is, miközben lezajlott a digitális média boomja, és sokan évek óta temetik a hagyományos magazinokat, a divatvilágban még mindig egy lap főszerkesztője a legbefolyásosabb személyiség. Anna Wintour persze nem csupán a legtekintélyesebb divatmagazin főszerkesztője, hanem ma már igazi kulturális ikon. Köszönhetően például annak, hogy egykori asszisztense, Lauren Weisberger Az ördög Pradát visel című könyve, majd az abból készült film óriási siker lett. Később több dokumentumfilm készült róla, ami tovább növelte a legendáját. Általában a sötét napszemüvege mögé bújó, hűvös, kimért és maximalista embernek ábrázolják. Ugyan ez biztosan túlságosan egyoldalú vélemény róla, de valóságalapja jócskán van.
Ezeket láttad már?
Anna Wintour három évtizede az amerikai Vogue magazin főszerkesztője, a média és divatvilág egyik legbefolyásosabb embere, összeszedtük azokat a tényeket, amiket érdemes tudni róla:
1. Újságíró-család gyermeke: édesapja, Charles Wintour az Evening Standart híres szerkesztője volt, mostohaanyja lapalapító szerkesztő, egyik öccse a The Guardian újságírója. Előkelő származású családjában politikusok és írók is voltak az elmúlt századokban.
2. Sosem fejezte be az iskolát: Anna Wintour lázadó szellemű kamasznak számított, aki nem volt hajlandó elfogadni az iskolában elvárt dresszkódot, 16 évesen otthagyta a középiskolát, és Harrods áruház egyik luxusüzletében kezdett dolgozni.
Anna Wintour elvált, két gyermek anyja, lánya Bee Schaffer a kilencvenes évektől napjainkig gyakran elkíséri divatshow-kra, vörös szőnyeges eseményekre:
4. A legendás bubifrizura: mindössze 14 éves volt, amikor a ma már ikonikusnak számító bubifrizurát kitalálta magának, azóta hordja így a haját, és a fazonon szinte semmit nem változtatott az évtizedek alatt. Minden áldott nap két alkalommal szárítják be a haját, hogy úgy álljon, ahogy azt a világ megszokta.
5. Kávémániás: nem túlzás, hogy a kávéja az egyik legfontosabb dolog a napjaiban, a munkatársai szerint Starbucksot reggelizik és ebédel. Napjában legalább három-négy nagy adag kávét hozat magának a kávézóláncból.
6. Szigorú napirend: Anna Wintour minden reggel fél ötkor kel, és egy órával később már a teniszpályán van, ahol egy órát játszik. A munkahelyét minden nap pontban öt órakor elhagyja, ezt követően szinte elérhetetlen, csak a legközelebbi ismerőseinek, a családjának veszi fel a telefont. Rengeteg társasági eseményen kell részt vennie, de szinte soha sehol nem marad 20 percnél tovább, minden este 10-kor lefekszik aludni, és soha nem iszik alkoholt.
A közvélekedéssel ellentétben, nem olyan nehéz róla mosolygós képet találni:
7. Pontosság: soha nem késik, jellemző, hogy a divathetek idején a még üres nézőtéren egyedül üldögél. Mindenhová a megbeszélt időpont előtt negyed órával érkezik, ebből kifolyólag a legnehezebben azt tolerálja, ha valaki késős.
8. Botránylaptól a divatig: az újságírásba tinédzserkori udvarlója, az angol botránymagazin, az Oz alapítója révén kóstolt bele először 16 évesen. Mindössze 21 volt, amikor először divatújságíróként dolgozni kezdett. Először Angliában, majd különböző magazinoknál Amerikában, majd egy rövid ideig a Vogue angol kiadásánál volt divatszerkesztő, ezt követően 1988-ban az amerikai Vogue főszerkesztőjének nevezték ki.
9. Nukleáris Anna: a rettegett hírnevét a Vogue magazinnál eltöltött első időszaka alapozta meg. Rengeteg embert rúgott ki, és cserélt le. A magazin felett teljes kontrollt gyakorolt. Szokatlan volt például az, hogy ő minden a magazinba kerülő képet megnézett, de a hirdetési, üzleti ügyekről és folyamatos beszámolót kért, a korábbi főszerkesztők nem nagyon törődtek az üzleti ügyekkel, Anna Wintour azonban mindig tisztában volt a bevételi és a kiadási oldallal is.
Hálószobatitkok: Így telnek a sikeres emberek éjszakái
Hálószobatitkok: Így telnek a sikeres emberek éjszakái
10. Bizalmatlanság: legendásan nem bízik senkiben a családját kivéve, és a legközelebbi munkatársai közül még párat leszámítva. Legbizalmibb munkatársa Grace Coddington volt, aki 28 évig volt az amerikai Vogue művészeti vezetője, illetve Hamish Bowles, aki 1992-ben csatlakozott a magazinhoz, és 1995 óta vezető szerkesztő Anna Wintour mellett.
11. Befolyás: már pusztán attól is eléggé befolyásos lenne, hogy a Vogue főszerkesztője, de Anna Wintournak tényleg különös érzéke van a divathoz. Ő tanácsolta például a Dior vezetésének, hogy egy olyan fiatal divattervezőt tegyenek a márka élére, mint John Galliano, aki aztán el is hozta a márka egyik legsikeresebb időszakát a kilencvenes években. A kilencvenes évek elején felkarolta Marc Jacobs-ot, és nem egy korábbi szerzőjük úgy lett sikeres íróvá, hogy a Vogue elismerően írt a könyveikről.
A Császár és a királynő: Karl Lagerfeld és Anna Wintour baráti kapcsolatban voltak a kilencvenes évek eleje óta:
12. Nem szeret írni: rossz nyelvek szerint nem is igazán tud, a főszerkesztői levelén kívül nagyon ritkán jelenik meg cikke a magazinban. Egy újságírónál ez szokatlan lehet, de Anna Wintour a divatújságírásból érkezik, ahol sokkal fontosabb a vizuális megjelenítés, így aztán a szöveget már a pályája korábbi szakaszában is szerette olyanokra bízni, akik ebben sokkal magabiztosabbak.
13. Rengeteg pénz: Anna Wintour évente 2 millió dollárt keres (nagyjából 600 millió forint), ezen felül 200 ezer dollár ruhapénzt is kap a kiadótól, pluszban mindig rendelkezésre áll számára egy autó sofőrrel, illetve európai útja során a párizsi Ritz Hotel Coco Chanelről elnevezett lakosztálya. Nem véletlen persze a mesés fizetés, hiszen Anna Wintour regnálása alatt a Vogue döntött már meg eladási rekordot, 2012-ben pedig 916 oldalon jelent meg az általa irányított divatbiblia szeptemberi lapszáma, ami egyben a legnagyobb hirdetési bevételt is hozta a kiadója számára.
Ennél többet nehéz elérni, II. Erzsébet mellette nézte végig az egyetlen divatshow-t, amelyen királynői minőségében részt vett: