Abodi Dóra divatbemutatója a London Fashion Weeken nagy siker volt!
Dóráról régen mondom, hogy biztosan világhírnevet szerez magának. Szinte a kezdetek óta figyelem a szárnybontogatásait és mindig az volt az érzésem, hogy ha valaki, hát ő megcsinálja és átjut a virtuális vasfüggönyön.
Ezeket láttad már?
A magyar divattervező az elmúlt éveket Milánóban töltötte, és most a kedvenc divathetemen, a London Fashion Weeken mutatkozott be. És ami isteni ebben, hogy pár napja vettem meg a legendás, Unisusos (pegazus és unikornis keveréke) pulóverét az V. kerületben, az Anker-közben lévő Retrock üzletben. Ki is tettem az Instagramra (@krisztinamaroy), annyira menő.
A londoni divathéten mutattad be a jövő tavaszi kollekciódat. Volt már előtted magyar dizájner akinek a modelljei ilyen nemzetközi porondra kerültek?
Nem. Ez az első alkalom, hogy magyar divattervező a London Fashion Week-en nagy bemutatóval szerepel. Magyar divattörténelmi pillanat! Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ez sikerült, a brit Fashion Scout fedezte fel a márkát és tette ezt lehetővé.
Már évek óta rajongsz a digitális nyomatokért. Milyen szimbólumokat használtál idén?
Több izgalmas szimbólum jelenik meg a printekben: nőies, finom jelképek, mint Botticelli angyalfejei, a Unicorn Tapestry unikornisos motívumai, arany angyalszárnyak, emellett organikus felületek, rovarpáncélok, barokk rózsák, illetve geometrikus, éjjeli sztrádák fénycsíkjaiból inspirálódott térmotívumok és folyékonynak tűnő, arany, háromdimenziós űrbéli objektumok. A printek mellett hímzések, gyöngyözések, speciális kristály és kézi bőr applikációk jelennek meg a ruhákon. A hímzésekben több okkult szimbólum is felfedezhető, mintegy referenciaként a kollekció címére: Az új rítus. A különböző motívumok egy sötét, technológiai, de barokkos törzsi hangulatot testesítenek meg.
Ha már az okkultnál tartunk, van annak jelentősége hogy a londoni Szabadkőművesek termében volt az első bemutatód a szigetországban?
Igen, tudatosan választottuk a Freemason`s House Vestibuláját, mert tökéletesen kiegészítette a kollekció sötét és drámai hangulatát, valamint több szimbólumot használtam, amelyek megjelennek a terem díszítésében is.
Melyik a kedvenc öltözéked a kollekcióból?
Nem tudnék egyet kiemelni. Ez most azon ritka pillanatok egyike, amikor elégedett vagyok, mert fél év nagyon koncentrált munkánk van a kollekció mögött. Imádom a kimonókat, a bőrtollas szoknyákat, az angyalfejes printes topokat és a kézileg steppelt bomberdzsekiket, a kollekció darabjai egymással kommunikálnak. Azt gondolom, nagyon egységes, mégis sokrétű lett.
Magyar modellek is dolgoztak a bemutatón? A backstage tele volt magyarokkal, az biztos. Koncepció vagy véletlen?
Magyar modell nem volt. A backstage-ben a közvetlen csapatom magyar volt, hiszen a cégem munkatársai, akik velem jöttek, illetve a Londonban élő stylisttal és jó barátommal Molnár Julival is kooperáltunk. Ő hatalmas segítség volt. Később kiderült, hogy Pintér Krisztián fotós is dolgozik a Fashion Weeken, akivel régóta jóban vagyunk, és ő is végigfotózta az eseményt. Emellett viszont a haj, a sminkes és a körmos csapat, a modellek, a divatbemutató koordinátora és az egész szervező csapat nemzetközi volt.
Hogy érzed, hogy fogadják a britek a magyar dizájnereket?
Szerintem nem az az érdekes, honnan jössz, hanem hogy mit csinálsz. Sohasem volt különösebben nagy történet sehol, hogy honnan jöttem, mindig a teljesítményemet nézik, vagy engem, mint embert. London annyira multikulturális, hogy senki sem jön ettől izgalomba.
Mi volt az átfogó koncepciód a tervezéskor? Miféle varázserő tartja össze az öltözékeket?
Az új rítus folytatása a korábbi kollekcióimnak. A sötét, gépiesített világ, a barokk és az ősi rítusok találkozásáról szól. Kőkorszaki barlangrajzokon és középkori festményeken is találhatunk repülőcsészealj- és ufó ábrázolásokat. A kollekciót egy ősi barlanglakó törzs, egy díszes, középkori udvartartás és egy szupergépiesített, földönkívüli kultúra keveredése ihlette. Azon merengtem, milyen lehetett volna egy ilyen találkozás, illetve mi történhet, ha merőben különböző kultúrák fuzionálnak és létrehoznak egy közös kultúrát és rítust. Ez számomra is egy aktuális kérdés, hiszen utazásaim során igencsak eltérő kultúrákból, földrészekből érkező emberekkel barátkoztam össze, ami nagyon sokat változtatott rajtam, ezáltal az új barátaimmal számtalan új rítust és nyelvezetet alakítottam ki.
A kollekciómra nagy hatással volt Leah Gordon Horror Carnival című fotósorozata, a Crim3s és a Zebra Katz zenéje, a németalföldi barokk festészet, az olasz reneszánsz, a Transformers és a science fiction, az afrikai törzsi kultúra, valamint az okkult tudományok. Ezek a motívumok jelennek meg a textilnyomatokon, hímzésekben, a kézi applikációkban, díszítésekben. Szuper volt, hogy a Crim3s zenekar eljött a bemutatóra és már az előtte lévő hetekben is segítettek bennünket.
A smink és frizura már felkerült a "legizgalmasabb" jelzővel létrehozott divatos toplistákra. Ki készítette a boszorkányos, ördöglányos imázst?
A művészi koncepciót én találtam ki: Leah Gordon Horror Carnival sorozatának fotói, az afrikai és okkult testfestés, továbbá Sadie Pinn a Crim3s zenekar énekesének karaktere inspirált. Sötét, pompázatos törzsi koncepciót alkottunk, amelyben földöntúli és okkult elemek is voltak. A frizurákat Pinar Necati készítette a csapatával Toni&Guy termékekkel, a sminket Lan Nguyen-Grealis és csapata The Body Shop termékekkel, a körmöket pegig Naomi Gonzalez-Longstaff a Freelance The Work Space-től ugyancsak The Body Shop termékekkel.
Sok buyer (az üzleteknek, áruházaknak dolgozó hivatalos vásárló) eljött a bemutatóra?
Jöttek buyerek, de külön számukra kialakított showroomunk lesz Milanóban, New Yorkban, Shanghajban és Csunkingben, illetve Dubajban (ez utóbbi a Vogue Italiának és a Dubai Mallnak köszönhetően), szóval minden piacra jut ügynökünk és showroomunk, ahol leadhatják rendeléseiket a buyerek.
Mikortól és hol kaphatóak itthon a darabok?
A Dora Abodi márkát döntően külföldi boltokban áruljuk. Mivel ez jövő tavaszi-nyári kollekció, majd a következő szezonban lesz egy szelekciónk itthonra is. Jelenleg itthon a One Fashionben és a Retrockban árulunk, addigra megnyitjuk a közönség előtt a showroomunkat is és dolgozunk a webshopunkon, illetve egy saját bolton is. A hazai közönséget sem szeretnénk mostohán kezelni, igyekszünk itthon is jelen lenni és elérhetővé válni.
Egy vágyad már teljesült, Londonban volt bemutatód, mi a következő kívánságod?
Jó lenne februárban is Londonban bemutatni az új kollekciómat, illetve majd később Milanóban is. Szeretném a márkánkat egyre szélesebb körben megismertetni, és minél több helyen árulni világszerte.
A londoni divatbemutatót megnézhetitek itt: