Az álmok és a titkosügynökök viselete inspirálta az Abodi új kollekcióját
A Budapest Central European Fashion Week az ABODI új, 2022-23-as őszi/téli kollekciójával zárult. Ennél különlegesebb befejezést nem is tudtunk volna elképzelni a mozgalmas hétnek, hiszen az ABODI kollekciót egy egyedülálló sztori ihlette, amely a tervező személyes álmait, nagypapája történeteit és a titkos ügynökök ruházatát is megidézi.
Ezeket láttad már?
A márkára jellemző statement darabok most sem hiányoztak, ám új mintázattal és a következő szezon trendszíneiben debütáltak. A steppelt kabátok, maxi kötött ruhák kifinomult stílusban, de az ABODI-féle Transzilvánia hangulatot és legendáriumot megidéző részletekkel mutatkoztak be. A modellek különleges csillogós ezüst sminket kaptak, vörös ajkakkal. Ez akár a titkos ügynökök, akár a saját gondolatainkat elfedő maszkot akarta megidézni, hatásos volt.
Abodi Dóra dizájnert és a márka alapítóját a bemutató után sikerült kikérdeznünk az inspirációjáról, a színekről, valamint a különleges motívumokról, amelyek évek óta megjelennek az ABODI kollekciókban.
Mit láthattunk a BCEFW záró show-ján?
Most mutattam be az őszi/téli kollekciónak egy szelekcióját, aminek a fő inspirációja a saját Daydreamer (magyarul: nappali álmodó vagy ébren álmodó - a szerk.) állapotom, a saját álmaim, illetve a festőművész nagyapámnak a története is benne van.
Mesélnél arról, hogy mi inspirált a kollekcióhoz? Nagyon szép anyagokat használtál, különböző textúrákat láttunk a kifutón, ezek hogyan kötődnek az inspirációs forrásodhoz?
Van egy erős inspiráció a nagyapám részéről, aki egy híres erdélyi festőművész, Abodi Nagy Béla. Őt nagyon sokáig a román titkosszolgálat lehallgatta és megfigyelte a kommunizmus idején. Erről sokszor mesélt nekem és ez a családi narratíva részévé vált, később pedig a család megszerezte ezeket a titkosított dossziékat és kiderült, hogy sokkal durvább volt a valóság, mint amit gondoltunk, hiszen nem csak lehallgatták, de a műtermét is többször felkutatták és többször terveztek ellene emberrablást és minden módon próbálták akadályozni művészi tevékenységét, illetve művészeti professzori munkáját. Ez az egész óhatatlanul beépült az álmaimba, szoktam ezzel álmodni, illetve furcsa titkos ügynök szerű szereplőkkel. Elmélyültem a különböző kelet-európai kommunizmus idején hordott hatósági outfitek tanulmányozásában és részben ezek is inspirálták a különböző, egészen matt textúrákat, és enyhén fényesebb, merevebb, steppelt, kicsit rigid hatású felületeket, az egészen tompa „pre-internet” szürkét. Azt gondolom, hogy a világ minden platformja gyakorlatilag titkos ügynökké vált, minden lekövethető, az összes internetes jelenlét, banki tranzakciók, telefonhívások, geotagek, lokációk, preferenciák, lájkok, kapcsolatok... hatalmas adatbázisok részeivé váltunk és teljesen átláthatatlan ez hova vezet és mi történik az adatokkal, melyek a végkövetkeztetések és következmények. Ha szabadok akarunk maradni, és próbálunk a szabadságvágyba megkapaszkodni, nagyon erősnek kell lenni. Meg kell találni azokat a területeket, ahol szabadok tudunk maradni szellemileg, olyan területeket, amelyeket a social media nem borít el. Az egyik ilyen territórium a saját gondolataink világa, a saját elménk és a saját álmaink, ez az utolsó felderítetlen és szabad terület... Alapvetően ezt a kérdéskört boncolgatja a kollekció.
A kollekcióban megjelennek kicsit rusztikusabb anyagok is, a márka gyökereiből adódóan. Az ABODI egy „Transylvania heritage” márka, amit évek óta építünk és természetesen nem arról szól, hogy az erdélyi népviseletet egy az egyben beleépítsük a kollekciókba, ezt nagyon reduktív dolognak érezném, hiszen egy postmodern korszakot élünk és az erdélyi kultúrkör és gondolatiság ezen bőven túlmutat. Inkább egyfajta olyan világot próbálok átszűrni a saját ízlésemen, ahol bizonyos olyan referenciák jelennek meg, amelyek az erdélyi kultúrkörre utalnak, arra reflektálnak, de univerzálisak is egyben. A rusztikusabb ing anyagok, kézi, kötött/horgolt felületek, dúsan mintázott selymek, aprólékosan hímzett fejpárna, vagy a hullámos részletek utalhatnak Erdélyre, de a kollekciónak van egy postmodern vonatkozása is, a modern geometrikus techno steppelések, megoldások. Mindez együtt egy szentimentalizmussal keveredő „retro futurista” vibe, hiszen a postmodern létezés közepette mindig visszavágyódom azok közé a dimbes-dombos, virágmezős gyönyörű erdélyi bukolikus jelenetekbe, fenyvesekbe, titokzatos várkastélyok és ódon városok közé, amelyek álmaim, emlékeim és fantáziám szabad lankái, ahová bármikor, gyakorlatilag nappal is, a „daydreaming” szuperképességgel be tudok ugrani.
Dominált a fekete, de láttunk babarózsaszínt, pirosat és zöldet is. Hogyan illeszkednek ezek a kollekciódhoz?
A feketét imádom. Sokan azt gondolják, hogy unalmas, de a feketének ezer árnyalata van és a textúrákkal nagyon izgalmas, és nagyon elegáns, intellektuális, titokzatos és erőteljes. A fekete mindig egy statement. A vörös egy erős, impulzussal telített, érzelmes szín. Szeretem az ilyen domináns színeket, mint a bíbor, az erős lila, az erős vörös. A kollekcióban a zöld a kibertér és a technológia pislákoló fénye. És van az off-white, ami egy abszolút semleges szín, letisztult és földön kívüli.. Illetve voltak ezek az egészen feketébe hajló sötétbarnák, amelyek inkább ridegek. Ezek a téli föld és a télbe dermedt falvak színei. A babarózsaszín egy játékos, érzéki és egyben ártatlan szín, a gyermekkor és a fiatalság színe. Folyamatosan monitorozzuk a trendelőrejelzéseket, de közben a saját színkombinációinkat is megalkotjuk.
Néhány ruhádon különleges, új minta jelent meg, ami nagyon jól illik a márkádhoz, de más, mint eddig. Mik ezek a minták?
Ha megnézed a református templomok mennyezetét, akkor négyzetrácsos faszerkezeteket láthatsz, ezt úgy hívják, hogy kazettás mennyezet, a magyar népművészet és egyházi művészet szemet gyönyörködtető alkotásai. A kazettákban általában különböző ábrák, gyakran állat ábrázolások szerepelnek. Akár itt a Szépművészeti Múzeumban is megfigyelhetőek a rácsos, négyzetes mennyezet díszítések. A különböző mitológikus, legendás állatfigurák a kollekcióimban folyamatosan megjelennek és ezeket az állatfigurákat helyeztem el a négyzetrácsos jellegű print dizájnban, amelyek a ruhákon is megjelennek, az ABODI univerzum mesés állatfigurái pedig ezáltal felmagasztosultak.
Te melyik darabot viselnéd az Abodi kollekcióból?
Szerző: Pongrácz Dóra