A Victoria´s Secret legnagyobb botrányai
A tabuk határait gyakran feszegető szexi fehérnemű márka többször is botrányba keveredett az idők során, és többször felmerült ellenük a rasszizmus, szexizmus vádja.
Ezeket láttad már?
A 2010. novemberi divatbemutatójuk Wild Things (vad dolgok) szekciójában például törzsi testfestéssel díszített sötét bőrű modelleket küldtek a kifutóra. Ez erősen felborzolta a kedélyeket, mivel sokan úgy gondolták, hogy a divatcég azt sugallja, a fekete nők modern kori barbár rabszolgalányok, akikkel a férfiak azt tesznek, amit akarnak, és ez rasszizmus. A nők egyenjogúságának megsértéséről nem is szólva.
Ugyanebben a show-ban a Country Girl szekció is kiverte a biztosítékot. Itt csak fehér bőrű modellek vonultak fel, aprókockás fétis öltözékben. A kemény kritikusok szerint a fehér nőkről is rossz, rasszista kliséket mutatott a cég. Az engedékenyebbek nem gondolták a VS-t nettó rasszistának, de szerencsétlennek tartották a tabufeszegetés-szerepjátszás kombó megvalósítását, mivel nem volt tekintettel arra, hogy az átlagembereknek ez milyen – a nőket szexuális tárgyként kezelő – mintát mutat.
A 2012. szeptemberében útjára bocsátott, keleti tematikájú Go East kollekció ismét indulatokat kavart. Egész pontosan a Sexy Little Geisha (szexi kis gésa) fantázianevű összeállítás keltette a legnagyobb felháborodást. A fehérneműt kiegészítő miniatűr legyező és a kimonóöv imitáció ezúttal az ázsiai nőkre vonatkozó sztereotípiákkal sértett meg egy meglehetősen nagy közösséget, az elnevezés pedig férfiakat kiszolgáló szexuális tárgyként tüntette fel a nőket. A kritikák hatására a Victoria's Secret visszavonta az egész kollekciót.
Nem volt valami szerencsés évük, ugyanis a novemberi divatbemutatón újabb botrány keletkezett. Karlie Klosst szexi fehérneműben és indián törzsfőnöki fejdísszel küldték a kifutóra. Ez a benszülött amerikai lakosság körében verte ki a biztosítékot: megalázónak és rasszistának tekintették ezt a megoldást. A cég elnézést kért, és tisztelete jeléül a show decemberi tévé közvetítésében már nem szerepeltette a fejdíszt, valamint minden marketing anyagából is kivette.
2014-ig nem is volt komolyabb probléma, de ekkor megjelent a Body kollekciójuk óriásplakát kampánya, amelyben a jól ismert, bombázó angyalok pózoltak a kollekció fehérneműiben, THE PERFECT BODY (a tökéletes test) felirattal.
Ez a "normál" nőket kirekesztő koncepció annyira felháborította a közönséget, hogy egy petíció is készült, amelyben követelték, hogy a Victoria's Secret kérjen bocsánatot és vállalja a felelősséget azért, mert kampánya egészségtelen és káros üzenetet közvetít női testről, és arról, hogy annak milyennek kell lennie. Követelték továbbá, hogy a cég változtassa meg a kampány szlogenjét úgy, hogy az ne irreális szépség elvárásokat hirdessen, és a jövőben is tartózkodjanak az ilyen ártalmas marketing fogásoktól. Tiltakozásul megszületett egy új, bátorító hashtag is a testüket szégyellő nők számára: #iamperfect. Evvel posztolták fehérneműs képeiket a közösségi médiában. A VS, bár hivatalosan nem kért bocsánatot, megváltoztatta szlogenjét, az új felirat a már nem kirekesztő A BODY FOR EVERY BODY lett.
A legfrissebb botrányt idén szeptemberben okozta a márka egyik Facebook posztja. A Cheeky (pimasz) kollekció egyik bugyijában háttal pózoló modellt nyilván szexi reklámnak szánták, csak éppen szegény lány a túlzott Photoshop használat áldozata lett. Egyik farpofáját ugyanis teljesen eltüntették a "gondos" utómunkálatok során.
A Victoria's Secret levette ugyan a képet az idővonaláról, de a világsajtót mégis bejárta a pórul járt modell fotója. Elég viccesen néz ki, mert nagyon elszúrták, de egyúttal fel is hívja a figyelmet, hogy a fotók nyakló nélküli retusálása mennyire irreális testkép ideált közvetít. És persze frusztrál minden hétköznapi nőt, aki nem modell alkatú.