A Victoria`s Secret lányok titokzatos világa: modellek, akiknek nem jár le a szavatossága
Hogyan lesz valakiből Victoria's Secret modell, aki magára öltheti a hőn áhított szárnyakat? Először is szüksége van egy tökéletesen hibátlan múltra, de legalábbis nagyon sokan kell, hogy kedveljék őt.
Ezeket láttad már?
Néhány évtizede egy modell nem tervezhetett túl hosszú karriert, a szavatosságuk gyorsan lejárt. Egyszerű feladat volt, nem feltétlenül könnyű, de egyértelmű. Egy vonzó nő, akinek a teste megfelelt az aktuális szépségideáloknak, megjelent egy fotózáson vagy egy bemutatón, pózolt vagy végig vonult a kifutón, majd hazament. És addig ismételte meg ezt a folyamatot, ameddig a munkáját egy fiatalabb kiadása kapta meg, ami azt jelentette, hogy a modellkarrierjének vége. Csupán a topmodellek egy nagyon válogatott rétege jutott el a valódi elismerés szintjére. Ez nem az a karrier volt, amiből sok multimilliomos került ki.
Ha egykor a modellek voltak az eladásra váró áruk díszítőelemei, most már ők maguk a termékek. Íme egy apró kísérlet, ami bizonyítja ezt: gondolj három fehérneműre, amit a legutóbbi Victoria's Secret show-n láttál! (Hm…) Most gondolj három modellre, akik végig vonultak a kifutón! Könnyű! (Bella, Adriana, Alessandra – valószínűleg már a keresztnevükről megismered. Ahogy Lilyt, Sarát, Stellát is.) Azáltal, hogy a modelljeit úgy kezeli, mint az A-listás sztárokat – a show-t több mint 190 országban sugározzák -, a Victoria's Secret tényleges A-listás sztárokat kreált belőlük. A világ tíz legtöbbet kereső modellje közül hat felveheti az önéletrajzába a "Victoria's Secret Angyala" titulust, és mind a tíz végig vonult már a kifutón. Ez nem véletlen.
Láttad? A dögös modell megmutatta, hogy egy Victoria`s Secret angyalnak is lehetnek bőrhibái
Ahhoz, hogy még jobban megértsük a Victoria's Secret sztárgépezetét, figyeljük csak meg Taylor Hillt. Mindössze 15 éves kislány volt 2011-ben, aki a testvéreivel Kolorádóban élt. Házi feladatokat csinált és snowboardozott. Bár ő nem tudott róla, de az a fickó, aki a Victoria's Secret modelleket kiválogatja már ismerte és észben tartotta addig, ameddig betöltötte a 18. évét (a cégnek az az elve, hogy nem válogatnak be olyan modelleket, akik túl fiatalok ahhoz, hogy szavazzanak), és amikor ez megtörtént, Hillt azonnal beválogatták a divatshow-ra, amin végig is vonult először három évvel ezelőtt. Ma már olyan divatházak kampányában szerepel, mint a Miu Miu vagy a Michael Kors, jelenleg a Lancome arca, és szerepelt a Chanel, az Alexander Wang, a Versace és a Balmain bemutatóján is. Több mint kilencmillió követője van Instagramon, és a gimis szerelmét is felkutatták már a pletykalapok. Egyszerűen nincs még egy olyan márka, amelyik a homályból alig pár hónap alatt olyan modellt kreál, aki mindenhol jelen van. De hogy történik mindez?
A válasz: akarattal, és főként egy személynek köszönhetően. Ez az illető Ed Razek, a Victoria's Secretet is magáénak tudható L Brands amerikai divatcég vezető marketingigazgatója, aki már több mint húsz éve dolgozik együtt a Victoria's Secrettel, és ő az, aki a cég minden egyes modellszerződésére utoljára rábólint. Razek korábban tudott Karlie Kloss létezéséről, minthogy az égimeszelő modell vezetni tudott volna, és akkor találkozott először Doutzen Kroes-zel, amikor még a ma már sztármodell csupán egy 17 éves szégyenlős kislány volt. Azt mondja, "nem gondolom, hogy túl sok hibát követtünk volna el az elmúlt évek alatt".
Mára a válogatás egyszerre művészet és tudomány. Úgy tűnik, három fontos szempontot vesznek figyelembe a modellek kiválasztásakor. Az első szempont: illik-e a márkához? A Victoria's Secret look nagyon-nagyon specifikus. Szexi, de nem pornós, csipkés, de nem csicsás. A modelleknek ugyanannyira jól kell kinézniük, akkor is amikor "kemények", mint amilyen bájosak, amikor mosolyognak. Mindenki jól szórakozik, de nem akárhogy – tiszta, egészséges szórakozás, ami a legkisebb jelét sem mutatja a züllésnek. Inkább Gisele, mintsem Kate Moss. A második szempont: a Victoria's Secret lányt a nők is kell, hogy kedveljék. "Tévedés, hogy a Victoria's Secret modelleket azért választjuk, hogy a férfiaknak tetszenek", magyarázza Razek. "Ez nevetséges lenne. A vásárlóink 99 százaléka nő. Gyakorlatilag a cég összes vezető pozíciójában lévő személy nő". A modelleket először a márka weboldalán tesztelik, mielőtt Angyalok lesznek belőlük (vagy nem). A harmadik szempont: illik-e a személyisége ehhez a munkához? Általában nem gondoljuk azt, hogy a személyiségnek komolyabb meghatározó szerepe lenne a modellkedésben, de a nem megfelelő magatartásra rámehet a modell munkája egy olyan hatalmas cégnél, mint a Victoria's Secret. "Nem érdekelnek a dívák" - jelenti ki Razek. "Nagyon sok sikeres modell létezik, de olyan csapatra van szükségünk, amelyiknek a tagjai jóban vannak és támogatják egymást". Nem jöhet szóba a cinikusság, a helytelen viselkedés, és a negatív versengés (a pozitív versengés rendben van: Jasmine Tookes és Josephine Skriver a közös Instagram oldalukon, @joja, edzésvideókat osztanak meg, és a Facebookon élőben is közvetítik ezeket – nagyon kemény). "Azok a vad, az 1980-as évekre jellemző fotózások, ahol mindenki cigizik és drogozik? Már senki sem csinálja. Senki nem részeg. Senki nem jár el késő estig bulizni. Senki sem jön úgy dolgozni, hogy másnapos" - mondja Razek. "Nem is emlékszem az utolsó alkalomra, amikor valakit ki kellett oktatnom".
Tudtad? Ezt eszik a VS modellek a show után
Ahelyett, hogy pezsgővel öblögetnének, a modellek avokádós pirítóst majszolnak, és arról tanácskoznak, hogyan győzzék le a repüléssel együtt járó fáradtságot. ("Komoly alvásbeosztásom van" - árulta el egyszer Hill). És úgy állnak hozzá az egészségükhöz, mint az olimpiai atléták, mentálisan és fizikálisan: "Sosem edzettem olyan keményen, mint most" - meséli Stella Maxwell. "Ahelyett, hogy vékony lennék, tónusos és erős vagyok. Meg tudom csinálni a spárgát, tudok kézen állni, annyi mindenre képes vagyok, amit korábban nem tudtam megcsinálni". Az edzéseik mellett a terveikről is mesélnek. " A Victoria's Secret akkora lehetőséget ad nekünk" - mondja Tookes. "Az a célom, hogy saját szépségmárkám legyen, és talán egy beszélgetős műsorom" (Oprah és Tyra Banks is a példaképe). Néhány évtizede egy modell szájából ez teljesen őrült kijelentés lett volna, de ahogy a női celebstátus határai is kiszélesednek, úgy a modelleké is. Az olyan multitalentumok, mint Gwyneth Paltrow és Jessica Alba – akik egyszerre vállalkozók, anyák és stílusikonok – kitaposták az utat a nőknek, így Karlie Kloss a Victoria's Secret kifutójáról odáig jutott, hogy lányoknak szóló programozó táborokat támogat, jelentkezett az NYU egyetemre (be is jutott), és saját gluténmentes sütibirodalma van. "Mindig is tudtam, hogy a legjobb dolog, ami velem történhet a modellkedés alatt az, ha Angyal leszek. A legnagyobbak is mind Angyalok voltak: Adriana, Gisele, Tyra" - mondja Hill.
A személyiségnek különösen fontos szerepe van a közösségi média idejében, amikor egy modellnek közvetítenie kell a saját márkáját folyamatosan, következetesen és filter – vagy az ügynöke és szóvivője beleegyezésének mellőzése – nélkül. Instagramon a Victoria's Secret Angyalokat Spice Girls-szerűen lehet csoportosítani: ott van Maxwell (a laza), Elsa Hosk (a sportos), Sara Sampaio (a szomszédlány) és Alessandra Ambrosio (a dögös anyuka).
"Ők fiatal üzletemberek" - magyarázza Razek. "Sajátosan építik a márkájukat szerte a csatornáikon – Instagram, Snapchat, Facebook". Ennek az építkezésnek az egyik része egy olyan kép mutatása, ami elég különleges ahhoz, hogy egyedinek tűnjön, de legalább ugyanennyire megközelíthető is a széles népszerűség érdekében. "Fontos, hogy úgy tekintsenek a nők ezekre a modellekre, mint lányok, akikkel szívesen barátkoznának, ebédelnének, lógnának együtt" - hangsúlyozza Razek.
De a márka elég szabad kezet ad nekik a saját internetes személyiségük kialakításában. A modellek jobban ismerik a közösségi médiát, mint azok, akik castingolják őket, egyesek már azóta lógnak rajta, amióta elkezdtek sportmelltartót hordani.
Ne hagyd ki! Így zajlik egy Victoria`s Secret válogatás
De amit a Victoria's Secret még az edzésnél és a gyámkodásnál is inkább biztosít nekik, az a reklám. "Ha bárkit megkérsz, hogy nevezzen meg egy modellt, akkor egy Victoria's Secret modellt fog mondani" - tudjuk meg Tookes-tól. Megnyitni egy Prada show-t lehet, hogy nagyobb presztízs, de végül is egy rétegnek szól. Ahhoz, hogy mogul legyél – egy Oprah, egy Gwyneth – elég felismerhetőnek kell lenned ahhoz, hogy megkaparintsd a világ figyelmét, és elég érdekesnek (vagy okosnak, vagy népszerűnek, vagy ambiciózusnak, vagy ezeknek együtt) ahhoz, hogy meg is tartsd. A Victoria's Secret több szereplést biztosít, mint amiről egy kezdő modell álmodhat. És a többi? Az már a modelleken múlik.
Szöveg: Molly Young
Fordította: Nagy-György Borbála
Ez a cikk eredetileg a GLAMOUR novemberi számában jelent meg.