A szezonális kollekciók eltűnése lehet a divat jövője? A cél a környezetszennyezés visszaszorítása
A divatiparral kapcsolatban egyre gyakrabban felmerül a környezetszennyezés kérdése is, hiszen a felmérések szerint ez a világ második legkárosabb ágazata. Efelett a designerek sem hunyhatnak szemet, lehetséges megoldásaik között pedig a szezonokban gondolkozás eltűnése is szerepel.
Ezeket láttad már?
Mi az a szezonalitás?
A szezonalitás köznapi értelemben, tehát, hogy az adott évszaknak megfelelően öltözködünk praktikus és egyáltalán nem elvetendő gyakorlat a bolygó azon pontjain, ahol az év során jelentősen változik az időjárás. Így például Magyarországon teljesen indokolt, hogy nem ugyanazt az egyszál pólót viseljük a felsőtestünkön télen és nyáron.
Upcycling füzetcsodák: ismerd meg a Popartbox műhelyét
Upcycling füzetcsodák: ismerd meg a Popartbox műhelyét
A divatiparban azonban a fogalom ennél sokkal komplexebb jelentéssel bír. A cél természetesen a profitnövelés, ezért évente több szezon van, azaz többször jelennek meg újdonságok, amik folyamatos vásárlásra sarkallják a követőket.
Az elmúlt évtizedekben szezononkénti megjelenések, adott dátumú fashion weekek határozták meg a divatmárkák működését. A tavaszi-nyári kollekciókat szeptemberben mutatták be, az őszi-télieket pedig hat hónappal később. Ezek mellett idővel kialakultak a pre-fall és a pre-spring vonalak is, az éves bemutatók száma a luxusmárkáknál mára minimum ötre emelkedett. Hiszen a több megjelenés több profitot jelent, valamint ki kell szolgálni a folyton újdonságokra éhes divatrajongókat.
A fast fashion cégek pedig még a nagy divatházakhoz képest is őrületes tempóval dobják piacra az újabb és újabb kollekciókat. Van olyan brand, ahol hetente kínálnak újdonságokat, tehát évente 52-szer cserélik le az árukészletet még frissebb darabokra.
Első lépések a szezonok megszüntetése felé
A klímaválság egyértelművé válása valamilyen változást sürget a divatipar jelenlegi működésében, hiszen a fennálló modell óriási túltermelést eredményez. Új irány lehet - más lehetőségek mellett – a tradicionális szezonok hátra hagyása. Ilyen törekvésekre már egy ideje láthatunk példákat: a designerek az adott évszakhoz nem illő darabokat küldenek kifutóra, például könnyű dzsekiket a téli kollekció részeként, vagy időtlen, klasszikus fazonokat kínálnak, amiket évekig viselhet a vásárló anélkül, hogy ódivatúnak tűnne.
Védd a bolygót! Ha ezt a 6 fogalmat ismered, akkor sokat tehetsz a környezetért
Védd a bolygót! Ha ezt a 6 fogalmat ismered, akkor sokat tehetsz a környezetért
A legnagyobb divatházak között akad olyan is, ami ezeknél az apró gesztusoknál sokkal egyértelműbb módon halad a szezonok elvetésének útján. Ehhez a Covid-19 is hozzájárul, hiszen a pandémia jelentősen átformálta a fogyasztói szokásokat és az iparág működését.
Az úttörők között ott van a Gucci is, ami a korábbi öt show-ja helyett már "csak" évi kettőt tart. Alessandro Michele, a márka kreatív igazgatója azzal magyarázta a döntést, hogy felismerték, az évi öt bemutató hozzájárult a mértéktelen fogyasztáshoz, mivel a vásárlók az új darabok láttán nehezen állták meg, hogy ne vásároljanak olyasmit, amire egyébként nem volt szükségük. Michele azt is kifejtette, hogy véleménye szerint, ha egy márka a szezonalitást és a csupán egy-egy szezonra szóló trendeket promotálja, azzal sebeket ejt a természeten.
A kollekciók számának csökkentése mögött azonban egyesek szerint nem környezetvédelmi törekvéseket állnak, hanem úgy gondolják, hogy gazdasági megfontolásból redukálnak a divatházak. Egy divatbemutató rendkívül költséges, a pandémia miatt pedig csökkent a brandek bevétele, így kézenfekvő, ha spórolni akarnak a show-kon. Bármi is legyen a valódi ok, a természet mindenképp jobban jár.
Szezonalitás elhagyása a mindennapokban
A divatmárkák példáját követve mi is áttérhetünk a szezonok elhagyására vásárlásaink során. Ennek legkézenfekvőbb módja, ha nem követjük az új szezonok, kollekciók kérészéletű trendjeit, hanem kialakítjuk a saját stílusunkat, megállapítjuk, hogy mi áll rajtunk jól, miben érezzük jól magunkat, mire van szükségünk. Ha az ilyen jellegű megállapításaink vezetnek minket vásárlás során, akkor könnyebb elkerülni az impulzus-vásárlásokat és a rövid ideig divatos darabok beszerzését.
A gyakorlatban ezt például slow fashion márkáktól válogatva tehetjük meg, amik klasszikus alapdarabokat kínálnak. A jó minőségnek és az időtlen stílusnak köszönhetően a ruháikat évekig viselhetjük.
Azoknak, akik nem találják magukhoz illőnek az ilyen brandek letisztult darabjait, olyan márkákat javaslunk, amik egyedi darabokat, vagy kisszériás termékeket készítenek. Tudni, hogy a gardróbunk egy darabja csakis a miénk, senki másnak nincs olyanja (vagy maximum még pár szerencsésnek), felértékeli az adott ruhadarabot, sokkal inkább hozzánk nő, mint a szinte egyszerhasználatosként kezelt fast fashion holmik. Így egy-egy ilyen kreációt szintén évekig örömmel viselünk.
Természetesen az egyedi darabokhoz hasonlóan működnek a turkált ruhák is: az az egy darab van belőlük a boltban, kincsként leltünk rá, története van, amit mi írunk tovább. Ezeken túl pedig a minőségük is jobb általában a fast fashion daraboknál, hiszen turkálókban kis szerencsével magasabb minőséggel dolgozó cégek termékeire lelhetünk, amik még évekig jó formában lehetnek.
Szöveg: Dózsa Kamilla