"A saját utamat járom" - Interjú Tóth Borival
TOTHBORI Tóth Bori nélkül – ezzel a címmel járta körbe az elmúlt napokban a sajtót egyik legismertebb magyar divattervezőnk közleménye. Tóth Bori a GLAMOUR Online-nak nyilatkozott először az üggyel kapcsolatban.
A sajtóközleményben azt írjátok, hogy a jövőben semmilyen módon nem veszel részt a TOTHBORI márka további tevékenységében. Megtudhatjuk, hogy pontosan miről is van szó?
A TOTHBORI márkát működtető céggel alapvetően más elképzeléseink voltak a jövőre nézve, melyet nem tudtam összeegyeztetni szakmai és üzleti elképzeléseimmel. Az elmúlt időszak azonban körvonalazta számomra azt az utat, amelyet be fogok járni, és amely mindkét említett szempontból előrelépést fog eredményezni.
Ezeket láttad már?
Kik maradtak meg a korábbi csapatodból?
A régi csapatból csak azokat a kollégáimat vontam be az új márkavonalak építésébe, akik az elmúlt évek során lojálisak voltak hozzám, és akik szakmailag is megfelelnek az elvárásaimnak.
Hogyan tovább ezek után?
A jövőben két, egymástól markánsan elkülönülő, nevében is más vonalat tervezek. Ennek inkább külföldön lesz jelentősége, hiszen hazai pályán tudott, hogy mindkettő hozzám kötődik. A két vonalat más-más piacokra szánom, más célcsoportot érintenek. A nevek megvannak, de a logótervezési és levédetési fázisban egyelőre nem publikusak. Az egyik egy olcsóbb, 25 feletti nőknek tervezett konfekcióvonal, fiatalos, egyszerű, de mégis csajos, szerethető kollekciókat hozó márka lesz. A másik szintén 25 feletti korosztálynak szóló, szexis, nagystílű, magas művészi szinten megalkotott, egyedi darabokból álló, kis darabszámú kollekció lesz, nagyon magas árfekvéssel, igazi couture.
A kollekciók jellege annyiban fog változni, hogy a couture elmegy a maximális művészi attitűd irányába. Alkotói szabadságom és kreativitásom kibontakoztatásra épül, melyben a szerethetőség, a hordhatóság azonban továbbra is az egyik legfontosabb irányelvek között szerepel. A konfekcióvonallal ezzel párhuzamosan szeretném a stílusomat szélesebb körben elérhetővé tenni, és ezzel olyan rajongói kört építeni az új márka köré, melynek tagjai nem csak a ruhákat és a kiegészítőket illeszthetik ruhatárukba, hanem akik az öltözködésükkel, stílusukkal egy olyan világképben hisznek velem együtt, mely hasonlóan pozitívan gondolkozik a nőiségről, az életről, a szépségről és a modern nő szerepéről.
Találtál már új befektetőt?
Saját magunk őszinte, belső vágyait és elképzeléseit felvállalni, megtanulni, igazán bízni magunkban, és minden erőnkkel követni saját utunkat sokkal nehezebb feladatnak bizonyult, mint befektetőt vagy pénzt találni ezek megvalósításához. A pénz, a tőke a mellé szegődik, aki hisz magában és hisz abban, amit csinál. Elköteleztem magam az új ügy mellett, és megtaláltam hozzá a pénzügyi partnert is.
Tavaly megjelent veled egy interjú a GLAMOUR októberi számában. Ebben arról meséltél, hogy kelet felé nyitnál, és itthon elsősorban az online értékesítésre koncentrálsz a jövőben. Azóta bezárt a szalon, a honlap és az ehhez kapcsolódó webshop pedig már nem hozzád tartozik. Módosulnak ennek fényében a jövőbeli terveid?
Az irányok nem változtak, a módján viszont sokat dolgoztam és dolgozom most is. A mondás szerint hét ember kell ahhoz, hogy a földgolyón körülérj. Lehet, hogy a szerencse mellém szegődött mostanában, de én ezt a számot négyre javítottam, és ez nagy segítség most a külföldi kapcsolatépítéseimben.
Milyenek a közlemény hírére érkezett első reakciók?
A közlemény, melyet magánemberként adtam ki, most elsősorban a médiának szólt, és a cél a széleskörű tájékoztatás volt. A visszajelzések alapján minden szinten megerősítést kaptam abban, hogy a jövőbeni terveimet pozitív várakozás előzi meg, mindenki nagyon várja, mivel rukkolok elő ősszel, és fontos a hazai közvéleménynek, hogy mit csinálok. Ez munkára ösztönöz, nagyon lelkesítő, de ugyanakkor felelősséggel is jár. Az ember életében egy ilyen fordulat nagyon ráirányítja a munkájára és a személyére a média és az ügyfelek figyelmét, amit komoly emberi és szakmai kihívásként élek meg, pozitív értelemben.
Jelenleg hogyan telnek a napjaid? Teljes gőzzel az új márka beindításán dolgoztok?
Valahogy úgy, igen. Még az előkészítési, tervezési periódusban vagyunk, de május közepétől beindul az alkotói fázis is, amit már nagyon várok. Egy olyan embernek, mint én, a teoretikus előkészítési folyamatok (üzleti terv variációk, tárgyalások, pénzügyi tervezés, stb.) csak egyre türelmetlenebbé teszik az alkotói ént, mely sürgeti egy idő után a kibontakozását. Az alkotás minden művésznél egy addiktív dolog, ha nem kapjuk meg a napi adagot, elvonási tüneteket produkálunk. Ilyen periódusokban olyan haszontalanságokkal tudom levezetni e tüneteket, hogy kis ikebanákat komponálok otthon, húsvéti Fabergé-tojásokat készítek két excel táblázat megírása között. Ugyanakkor tudom, hogy az egyik nincs meg a másik nélkül, és a munkafolyamatok egymásra kell, hogy épüljenek. Ennek végén az alkotás szinte ajándéknak tűnik.
Tudod már, hogy pontosan mikor jönnek ki az új kollekciók?
A konfekcióvonallal is és a couture kollekcióval is az ősz folyamán, szeptemberben és októberben állunk a nagyközönség elé. Szezonális nagybemutatóval nem készülök az ősszel, más márkaépítési stratégiát követünk a jövőben, amellyel a márka célkitűzésének megfelelően több emberhez juthatunk el. A couture darabokkal főleg külföldön jelenek majd meg, itthon mindenképp kuriózumnak szánom az árfekvés és a darabok jellege miatt, de ettől függetlenül itthon is elérhetőek lesznek ezek a csodálatos ruhaköltemények is.
Sok sikert kívánunk az új kollekciókhoz!
Kapcsolódó:
TOTHBORI Tóth Bori nélkül