A NUBU olimpiai kollekciója is megállta volna a helyét Rióban
Garam Judittal az olimpiára tervezett kapszulakollekciójukról beszélgettünk, melyet a Magyar Olimpiai Bizottság által kiírt pályázatra alkottak. Idén ugyan nem nyertek, de a szakmai zsűrit lenyűgözték a ruhák.
Ezeket láttad már?
Miben volt más a ti koncepciótok, mint a másik két, döntős pályázat, a Use Unused és a The Four kollekciója?
Arra koncentráltunk, hogy a magyar identitás erőteljesen megjelenjen a ruhákon. A nemzeti színeket karakteresen meg akartuk jeleníteni, mert tanulmányozva az olimpiai ruhák történetét, úgy gondoltuk, hogy a felvonuló ruhában érdemes dominánsan megjeleníteni, mely ország is vonul fel éppen.
Évek óta olyan kommenteket olvasni, hogy milyen jó lenne az olimpiai megjelenésünkkel kapcsolatban ettől a közhelytől elszakadni…
Mégiscsak azt látom, hogy a többi ország sem szakad el ettől annyira. Az igazság az, hogy a nemzeti trikolór használata nem olyan könnyű az öltözékekben. El kell kerülni, hogy egy jelmezzé váljon a ruha, hanem viselhető, esztétikus legyen. A pályázati kiírás is úgy szólt, hogy visszafogottan használni kell a nemzeti színeket, ez elég sok agyalást okozott nekünk Adéllal (Kovács Adél a Nubu másik tervezője - a szerk.) Ami leginkább a szemünk előtt volt, az Rió, az, hogy meleg van, nyáron az emberek szeretik a világos színeket, így döntöttünk a fehér szín abszolút dominanciája mellett, és hogy a többi szín kiegészíti ezt az alapot. A férfi öltözékeknél a zöld, a női daraboknál a piros lett még nagyon hangsúlyos.
A szakmai zsűrinek nagyon tetszett a kollekciótok, de a sportolók megfogalmaztak egyfajta kritikát a fehér dominanciájával kapcsolatban, miszerint nem tudnak leülni benne, nehéz vigyázni rá, nehéz benne utazni.
Ez elképzelhető. Azért én megnéztem a régi magyar olimpiai öltözékeket, ahol szinte mindig a fehér dominált. Az anyaghasználattal egyébként nagyon odafigyeltünk a kényelemre, kifejezetten könnyen kezelhető, mosható, sportos anyagokat használtunk, így nem érzem azt, hogy kényelmetlenül feszengtek volna a ruhákban. Előremutató öltözékekben gondolkodtunk, olyasmiben, amit 2016-ban a sportos, lezser, modern ruhákat kedvelő fiatalok nagyon szívesen viselnek. Valami friss, figyelemfelkeltő dolgot akartunk, amire a nemzetközi közvélemény is felkapja a fejét.
Négy olimpikonon fotóztátok a ruhákat, mi volt a tapasztalat?
Teljesen különböző alkatú sportolók voltak a modelljeink: Szász Emese, olimpiai bajnok párbajtőrvívó, Szilágyi Áron, ma már kétszeres olimpiai, világ- és Európa-bajnok magyar kardvívó, Csernoviczki Éva olimpiai bronzérmes cselgáncsozó és Tóthka Sándor világ- és Európa-bajnok valamint ifjúsági olimpiai bajnok magyar kajakozó. Mindenkire ugyanazokat a ruhákat adtuk rá, a női és a férfi kollekciót természetesen különválasztva, és nagyon jól álltak a különböző alkatú sportolókon a szettek. Az volt a célunk, hogy egy fiatalos, sportos, friss kollekció legyen, az öltöny is kifejezetten sportos stílusú, a női öltözékek is, amellett hogy szofisztikáltak és elegánsak, mégiscsak sportosak. Cipzárasak, praktikusan az ingek például.
A cipzárak levették a lábukról a szakmai zsűrit.
A finom részletekre helyeztük a hangsúlyt, hogy ne legyen harsány az öltözékük, hanem nagyon kifinomultan jelenjen meg a piros, fehér, zöld. Olyan cipzárakat rendeltük, amik ezeket a színeket hordozzák. A zsűri egyébként nagyon pozitív visszajelzést adott az előremutató anyaghasználattal, a minőségi megvalósítással kapcsolatban, és bókként elhangzott Schiffer Miklós szájából, hogy Prada, aminek azért örültem, mert az ő sportos vonaluk tényleg a világ leginnovatívabbja. Ez volt a célunk.
Kicsit beszélnél az alapanyagokról és a technikai megoldásokról, hogy értsük, mi is az innovatív az alapállásotokban?
Főként elasztikus textileket használtunk, hogy kényelmes legyen, az orkánszerű anyagok is nagyon jellegzetesek, amiket külön hálórétegekkel láttunk el, hogy a tökéletes szellőzést biztosítsuk. Hazai textilcéggel gyártattuk le a pamut alapanyagokat, amik ugye alapvetően nagyon kellemes viseletnek számítanak. Van egy gyönyörű selyem is a kollekcióban, ami a zászló lengését, anyagát hivatott megjeleníteni, ezt Podmaniczky Ágnes képzőművész festette meg, mert van egy sportolói témájú festménysorozata, így innen inspirálódott az egész kollekció. Finomság és lendületesség van ebben a festménysorozatban, így a textiljeinkben is, amivel úgy éreztük, egyúttal szurkolunk is a versenyzőinknek, erőt adunk nekik és a megjelenésüknek, ahogy a szél belekap a selyemruhába. Nagyon nem mindegy egyébként, hogy a sportolók milyen öltözékekben vannak, milyen a komfortérzetük, hogyan érzik magukat az adott ruhában. Azok az olimpikonok, akiken mi fotóztuk az elkészült kollekciót, nagyon pozitívan nyilatkoztak, nagyon szerették, azt mondták, az utcán is szívesen viselnék.
A kiegészítőkről is ejtenél egy-két szót?
Szerettünk volna, nem csak önös érdekeinket érvényesítve, más tervezőkkel is együttműködni, így Vágó Rékát kértük fel a cipők megtervezésére, és felkértük a Tisza cipőmárkát is, hogy egészítsék ki a ruháinkat a modelljeikkel. Szeretjük a gondolatot, hogy van benne magyar képzőművész és már divatot kreáló alkotók is. Nekünk ez mindig fontos a Nubunál.
Készült az olimpiai idejére egy fehér, zöld és piros színállásokban kapható mini kollekció, amit a döntős olimpiai kollekció inspirált. Az őszi kollekcióba is belekerülnek bizonyos fazonok (ing, ruha, zakó), de más színekben. Érdemes hát körülnézni a NUBU üzleteiben.