A Londonban élő Bartha Éva Lili tervező a divat jövőjét a technika fejlődésében és a fenntarthatóságban látja

2020. október 10.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A londoni divatvilág jellemzésekor mindig egy szó jut eszembe először: kreatív. Sok városban megfordultam, sok divathéten részt vettem, de soha nem láttam a kreativitásnak és innovációnak olyan magas fokát, mint Londonban. Nem csoda, hogy olyan vizionárius fiatal tervezők, mint Bartha Éva Lili a világ ezen pontján találták meg hivatásukat, és itt építgetik felemelő karrierjüket. A tehetséges tervezővel a kreatív folyamatokról és a jövőbeni terveiről beszélgettem.

A Londonban élő Bartha Éva Lili tervező a divat jövőjét a technika fejlődésében és a fenntarthatóságban látja
Fotó: Máthé Krisztián

Nagyon sokrétű a munkásságod, a kutatásod, mutasd be pár mondatban kérlek az olvasóknak, mivel foglalkozol, mik az előzmények, mi a képzettséged, mit tanultál és hol, és mi vezetett téged erre a pályára? Mik a különbségek a két ország között oktatás szempontjából?

Postdiszciplináris tervező vagyok, munkám során arra törekszem, hogy új horizontokat fedezzek fel a divatban innovatív eszközök és a határok keresztezésének felhasználásával. Gyakorlatomat az a szenvedély vezeti, hogy javítsam a divatrendszer fenntarthatatlan állapotát, elsősorban a digitális tervezés és más virtuális technológiák vizsgálatával, amelyek egyszerre segítik a vállakozásokat és csökkentik a szociális-társadalmi lábnyomukat. Mellette a cirkuláris gazdasági modellek megvalósítását szorgalmazom, amely segít a divatiparnak a felesleges hulladék elkerülésében illetve újrahasznosításában.

A kreatív szektorra vonatkozó egyedi nézetem olyan háttérből fakad, amelyben a tudományos gondolkodásmód és az innovatív tervezési gondolkodás ötvöződik, ugyanis amellett hogy a Dániában és Londonban szereztem BA és MA diplomát divattervezés szakon, alkalmazott matematika diplomával is rendelkezem a Szegedi Tudományegyetemről. A világegyetem építőelemeit tanulmányozva a matematikai hátterem vezetett ahhoz, hogy megkérdőjelezzem a kialakított rendszereket, normákat és hagyományokat. Különösen érdekelt megoldások megjelenítése és az algoritmikusmodellek, amelyek később a divatpályafutásomban a két erősségemként jelentkeztek: szisztematikus gondolkodás és nagyon erős vizuális kommunikáció.

Még matematikusi tanulmányaim során vásároltam egy varrógépet a Tescóban, és elkezdtem saját magamnak varrni maradék anyagokból, miközben semmit nem tudtam a textilekről vagy a szabásról. Pár év múlva tudatosult bennem, hogy ez több mint egy hobbi, ekkor döntöttem úgy, hogy a divatszakmában folytatom tanulmányaimat, és saját márkát alapítok. Miután volt szerencsém néhány nagyobb tervezőnél dolgozni (Mary Katrantzou, Manish Arora), 2018-ban megszereztem a BA fokozatot divattervezésben, és elindítottam a saját márkámat, amely a nevemet viseli. A divatszakma ekológiai és szociális hatásainak tanulmányozása arra motivált, hogy tovább folytassam a tanulmányaimat, mert szerettem volna egy innovatívabb, fenntarthatóbb rendszert létrehozni az egyedi képesítéseim segítségével.

3D rendering

Hogyan jellemeznéd magad, illetve a tervezési stílusod?

Maximalista vagyok, kíváncsi, és nagyon keményen dolgozom. Szeretem a kihívásokat, ezért folyamatosan vizsgálok különböző témákat, területeket. A kutatómunka, tervezés és vállalkozói szellem egyaránt fontosak a számomra. A digitalis világom meglehetősen komplex, a legutóbbi projektjeim új technológiákat, egyedülálló élményeket és az önkifejezés új módjait vizsgálják számos területen.

A "Future Wardrobe" (2019. december - február), egy virtuális és kibővített valóság, a divattervezés és a bemutatók lehetséges jövőjét tárja fel, érintve a digitális világ gyorsan növekvő szerepét mindennapi életünkben. A első 3D-s próbálkozásaim ihlették, és a műalkotásaimat különféle fizikai formákra vetíttem, majd a virtuális valóság segítségével újból felépítettem, valamint a "folyékony, nulla gravitációs" rajzot új formák és lehetetlennek tűnő ruhák készítésére használtam.

A "Horizon" nevű kollekció 3 fejezetből áll: Refrakciók, Patak és Mirage, a határtalan létezés, kibővített valóság, lehetetlen tervezés ihletésével, felfedező út egy fekete lyukon keresztül az új realitások felé. A kollekció bemutatja a digitális eszközökben rejlő lehetőségeket és azok alkalmazását a tervezési folyamatokban, átírva a divat eddig ismert határait. A bonyolult részletek, mint a testre szabás, a kísérleti anyagok a virtuális kivitelezésen keresztül valósulnak meg, és a lehetőségek végtelenek. A Horizons remek alternatívája a hagyományos kollekcióbővítésnek is, mivel a fizikai megjelenés számát 50% -kal csökkenti, és bevezeti a fizikai-digitális megjelenési párokat.

Az "Dreaming Bodies" (2020) a látás új horizontját fedezi fel: az emberi jelenlét a digitális világban. Egyéni avatárokon , digitális influenszereken és modelleken keresztül a létezés és a digitális kifejezés új formáját mutatja be.

A munkám a sokszínűség és inkluzivitás, a nemek és a faji viszonyok alapvető kérdéseit vizsgálja a digitális világban, előmozdítva a szabadságot és az egyenlőséget a határokon átnyúló létezésen belül.

Fotó: Sebastian Vistisen Toft

Digitális tervezőként hogy zajlik le egy tervezési folyamat?

A digitális technológiában nincs olyan hogy a"hagyományos" folyamat, mindenkinek megvan a saját egyéni munkafolyamata. Általános a szoftverek széles skálájának használata, melyek segítenek a digitális avatár létrehozásában, a 3D ruházat készítéséhez, vagy a digitális világ és az élmény felépítésében.

A tervezési folyamatom komoly programozási és műszaki munkasorozattá vált. Szeretek saját testet felépíteni vagy 3D-s letapogatást készíteni, és valós mozgást rögzíteni a Motion Capture rendszerek segítségével. Az utóbbi időben csak a digitális megjelenésen dolgozom olyan funkciókkal, amelyek csak ott léteznek: animált lenyomatok, folyékony üveg, úszó ruházat.

3D rendering

Kutatásaidban és munkásságodban az ember és a digitális szféra közötti határokat feszegeted, nagy szerepet kap a fenntarthatóság, mesélnél erről bővebben?

A divat a második legszennyezőbb ipar a világon. A negatív társadalmi-környezeti lábnyom hatalmas, és a tervezők gyakran még mindig figyelmen kívül hagyják a szisztematikus változás iránti felelősségüket. Mind fizikai, mind digitális munkáim során nagy figyelmet fordítok arra, hogyan lehet megközelíteni a fenntarthatóságot és beintegrálni azt a munkámba. Dániában megtanultam úgy tervezni, hogy a termék élettartama is alapvető megfontolás legyen a termék kialakításakor.

Londonban újrahasznosító cégeknél jártam, hogy megértsem, mi történik a posztfogyasztói textil- és divattermékekkel, valamint a digitális nyomtatóegységekből származó vágásokból és szintetikus keverékanyagokból terveztem a kollekcióimat.

Munkám során létrehoztam a következő irányvonalakat, amelyeket minden projektemben betartok:

kevesebbet és jobb minőséget készítek, növelem a tudatosságot, megkérdőjelezem a hagyományos modelleket, egyesítem a fizikai és digitális világot, a tervezési értéket és a hosszú élettartamot, és nem trendeket hozok létre, hanem élményt.

Úgy gondolom, hogy az innovatív megoldások, például a digitális alkalmazások lehetőségeinek és ezeknek a divatrendszer társadalmi-környezeti hatásaira gyakorolt hatásainak bemutatása, részét képezhetik a szükséges változásnak.

Miért lehet az upcycling a divat jövője?

Miért lehet az upcycling a divat jövője?

A divat jövőjével, a digitális tervezés jövőjével kapcsolatban hogy látod, mit változtatott az elmúlt idöszak esemény sorozata? Gondolok itt a vásárlói szokásokra, a karantén hatásai, a tervezők munkája, stb?

Amint az a legutóbbi jelentésekből látható, a digitális alkalmazások bevezetése rendkívül felgyorsult az elmúlt hónapokban. A feltörekvő technológiák nem újak, fontosságuk lassan növekszik, ám olyan kritikus körülmények miatt, mint például a COVID-19, a nagyon megnehezített kiskereskedelmi, logisztikai, ellátási lánctevékenységek és a hagyományos divatnaptár újszerűbb megoldásokat igényel. Ez visszavezethető a rendszer alapvető kérdéseire, amelyek már a jelenlegi világjárvány előtt is voltak. Sok tervező számára a tervezési folyamat hagyományos formájában lehetetlenné vált, ezért megnőtt az igény a tanulásra, és új megoldásokat építenek be üzleti modelljébe. A digitális ismeretek továbbfejlesztése soha nem volt relevánsabb. A mozgás korlátozása az online vásárlás drámai növekedéséhez vezetett, és új termékekhez eredményezett például a sportruházat területén.

Fotó: Theis Poulsen

A digitális tervezés mellett van fizikai kollekciód is, mi volt az inspirációd hozzá, és miben tér el ez a tervezés számodra?

A fizikai munkám a közönséget a vad képzelet és merész kijelentések világába vezeti. Erős minták és hímzések, kontrasztos színkombinációk és gazdag felületi manipulációk jellemzik.

Korábbi munkáimat az érzelmi tervezés és a történetmesélés ihlette, a jelenlegi kulturális és politikai kérdésekre való hivatkozások felhasználásával, valamint a tapasztalataim és az érzéseim közlésével. Jelenleg intelligens textilmegoldásokat és hordható robotikát fejlesztek, amelyeket beépítettem a ruháimba, hogy tovább közelítsem a digitális tartalmat a tárgyakhoz.



Genderkérdés és elfogadás: Interjú a Londonban élő tehetséges magyar tervezővel, Kis-Juhász Fábiánnal

Genderkérdés és elfogadás: Interjú a Londonban élő tehetséges magyar tervezővel, Kis-Juhász Fábiánnal

Hol látod maga illetve a márkádat a jövőben? Mi a következő lépés?

A digitális innovációval foglalkozó stúdiómmal olyan rendszert hoztunk létre, amely a digitális alkalmazások használatát és megvalósítását a divatipar szélesebb közönsége számára elérhetővé teszi. XR csapatunkkal kutatást folytatunk magával ragadó, multiszenzoros tapasztalatokról, amelyekben az emberi jelenlétét a digitális világban reaktív környezet és interakció tervezésével vizsgáljuk interaktív gépi tanulás, gesztus, kéz és szemkövetés, valamint multiszenzoros funkciók felhasználásával. Teljesmértékben arra koncentrálunk, hogy felgyorsítsuk az üzletet és a beruházásokat, aminek segítségével napról napra egyre több vállalkozást érjünk el.

Tamás Rita

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Az offline tervezés és naplózás tizenkét legnagyobb előnye - Változtasd meg az életedet a BuJóval!

glamour plusz ikon Az offline tervezés és naplózás tizenkét legnagyobb előnye - Változtasd meg az életedet a BuJóval!

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Must have téli kiegészítők, amiket imádni fogsz, mert szuperül kombinálhatók (x)

Must have téli kiegészítők, amiket imádni fogsz, mert szuperül kombinálhatók (x)

Ez az app megmutatja, melyik a tökéletes alapozó árnyalatod (x)

Ez az app megmutatja, melyik a tökéletes alapozó árnyalatod (x)

Tényleg elképesztő minőségű fotókat készít ez a telefon, és még karácsonyi ajándéknak is tökéletes! (x)

Tényleg elképesztő minőségű fotókat készít ez a telefon, és még karácsonyi ajándéknak is tökéletes! (x)

Kíváncsi vagy, melyik smink look illik hozzád a legjobban? Mutatjuk (x)

Kíváncsi vagy, melyik smink look illik hozzád a legjobban? Mutatjuk (x)