"A kevesebb néha több" - interjú az Uptosytle alapítójával, Dobai Grétával
Az Uptostyle egy hazai márka, amely főként fenntartható és letisztult termékeket árul. Inspirációforrásként is szolgálnak, illetve stílustanácsadással is foglalkoznak. Céljuk, az itthon még nem elérhető külföldi márkák megismertetése és elterjesztése, de persze magyar tervezők termékeivel is szívesen foglalkoznak. Mai interjúnkban Gréta, az Uptostyle alapítója válaszol pár kérdésünkre.
Ezeket láttad már?
Először is, ami engem a legjobban érdekelne, az az, hogy mi inspirált titeket arra, hogy dán termékeket forgalmazzatok Magyarországon? Honnan jött ez a koncepció?
Közel 7 éve költöztünk ki Dániába a férjemmel a tanulmányai miatt, és mind a mai napig Koppenhágában élünk. Amikor kiérkeztünk, szinte lehengerelt minket, hogy milyen stílusos és jól öltözött mindenki. Még az időseken is Kanken hátizsák volt. Rengeteg olyan ruhamárkát és design terméket ismertünk meg, ami otthon nem volt még kapható. Ekkor határoztuk el, hogy szeretnénk a skandináv divatot, designt és életérzést jobban behozni Magyarországra, és itthon még nem kapható márkákat vagy termékeket árulni.
Úgy vettem észre, hogy az Uptostyle óriási hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra és az újrahasznosításra. Mi ösztönzött titeket arra, hogy ennyire komolyan vegyétek a környezetvédelmet?
Szerintem 2020-ban alapvető, hogy mindenkinek komolyan kell venni a környezetvédelmet és egy fenntarthatóbb világ felé haladni. A szennyezés káros hatásai már letagadhatatlanok mindenhol... Számomra ijesztő a gondolat, hogy a következő nemzedék egy pusztulófélben lévő világot kapjon tőlünk, vagy úgy nőjön fel, hogy nem lát már bizonyos állatokat és természeti jelenségeket, amit mi még igen. Nagyon sok márka kezdi komolyan venni ezt a témát és egyre több vásárló is szerencsére.
Mivel fogott meg bennetek ez a minimalista, skandináv stílus?
A ‘'kevesebb néha több'' gondolata érvényesült nálunk a legjobban a választékunkban. Ami megfogott anno, az a kontraszt volt az akkori közép-kelet európai stílussal ellentétben. A dánok nem voltak hivalkodóak, kirívónak, nem láttam óriási márkajelzéseket és aranyórákat soha senkin. Itt sokszor milliomosokat sem lehet felismerni, annyira szerényül öltözködnek. Inkább minőségi, hosszú életű termékeket választanak. A minőség a mennyiség felett elvet mi is 100%-ban beépítettük az Uptostyle felfogásába. A másik fő skandináv szemlélet amit követünk a termékeink kiválasztásánál, az a ‘'form and function'' az az a formatervezés és a funkcionalitás tökéletes hangsúlyban legyen. Egy termék nem csak hasznos legyen, de esztétikus is. Jó példa erre a Memobottle üvegei, amelyek egyedi lapos folmájukkal Red Dot Awardot is nyertek.
A dán kiegészítők mellett kisebb, hazai márkák termékeiről is írtok cikkeket, illetve áruljátok őket a webshopon. Mit gondoltok, mennyire nehéz ma Magyarországon kitűnni, mint divat- és kiegészítőtervező?
Szerintem nehéz dolga van a hazai tervezőknek, főleg az alapanyagok beszerzésénél láttam többeknél alapvető problémákat: egyszerűen nincs elég kínálat és nehéz kisvállalkozóként külföldről beszerezni jó árban, jó minőségű anyagot például. Ettől függetlenül az egyedi, kreatív alkotókat a közösség hamar felkarolja és könnyen ismertté lehet válni, főleg ha az illető Budapesten van. Vidéken nem vagyok benne biztos, hogy ez ilyen könnyű lenne.
Hogyan jellemeznétek az Uptostyle célközönségét pár szóban?
Olyan fiatalok, akik ‘'trendszetterek'', újdonságokra nyitott, azokat korán befogadó és adaptáló emberek. Érzékenyek és fogékonyak az új trendekre és termékekre. Az esztétikát, minőséget és a harmóniát keresik a mindennapjaikban. Fiatalok, kozmopoliták, kalandorok akik a fenntarthatóságot is szem előtt tartják a mindennapi életükben.