A Jacquemus-titok: mindent kiderítettünk a legnépszerűbb francia márka sikeréről
Simon Porte Jacquemus, a Jacquemus márka alapítója szinte már mindent elért, amit a divatiparban el lehet: mára az éves bevétele meghaladja a 20 millió eurót. 11 év alatt jutott ide; a dél-francia srác 19 évesen, 2009-ben indította el márkáját. A cég a mai napig független, a párizsi divathéten mutat be a nagymúltú luxusóriások között.
Ezeket láttad már?
Utánajártunk a brandnek, kiderítettük, milyen tényezők állhatnak elképesztő sikere mögött.
Jacquemus fő inspirációforrása a gyerekkora helyszínét adó Dél-Franciaország és az ott megismert vidéki tájak, a természet és a napsütés. Első ruhadarabját is még kiskorában, ott készítette: édesanyjának egy függönyből varrt szoknyát. Felnőve Párizsban kezdett divattervezést tanulni, de csalódva az iskolában otthagyta az intézményt és magától tanult bele szakmájába.
Márkáját 2009-ben indította el, ami korán elvesztett édesanyja családnevét viseli. Sikeréhez minden bizonnyal hozzájárul ez a filmvászonra illő egyszerre idilli és keserű élettörténet, valamint a márkára a kezdetektől jellemző. Máig megmaradt ártatlan, őszinte történetmesélés, ami mindenkit kicsit Dél-Franciaországba repít.
Ám ahogy az lenni szokott, nem mindenki ismeri el a Jacquemus mögött álló géniuszt. A párizsi divathét egyik legfiatalosabb márkájának kritikusai is akadnak szép számmal. Túl amatőrnek, éretlennek nevezik, mások pedig egyenesen azt állítják, hogy a nagy márkákat és divatházakat másolja. Azok viszont, akik nem tartják elég komolynak, elsiklanak afelett, hogy Jacquemus sem tartja magát igazán annak, amin valószínűleg nem is szeretne változtatni.
Mások éppen ezért a tulajdonságáért ünneplik, frissnek nevezve a márka darabjait. Ez az ártatlanság teszi könnyen felismerhetővé a Jacquemus tárgyait, amiket a napsütés, a gyerekkor, a család és a mezítláb a mezőn mászkálás inspirál. A tervező maga is beismerte, hogy az apró, egyszerű dolgokért rajong, mint a gyümölcsök édes illata, a szép tájak vagy az érzés, amikor emberek egymáshoz érnek.
Mindezt innovatív, minimalista módon képezi le, sziluettjei illeszkednek az aktuális trendekhez, mégis felismerhető, könnyen azonosítható stílusjegyeket hordoznak. Ennek köszönhetően a márka egyes kulcsdarabjai csakhamar ikonikussá váltak, nem csak a brand szempontjából meghatározóak, de a kortárs divat egészét tekintve is.
A teljesség igénye nélkül ide sorolható az óriási karimájú szalmakalap (le chapeau Bomba), a Pamela maxiruha és a Chiquito táska számos változata: a mini, a kígyóbőrös croco és a big is. A Jacquemus ezeken kívül híres még szédületesen újszerű, kreatív sarokmegoldásokkal készülő magassarkúiról, a látványos rojtokról és a cipők tervezésénél is alkalmazott látásmóddal megalkotott különleges ékszerekről. Mind-mind must have darab a francia divat rajongói szerint.
Ezeknek a tárgyaknak – és Simon Porte Jacquemus-nek – a sikere érzelmes lépéseire vezethető vissza: minden egyes kép, amit megoszt, ruhadarab, kiegészítő, amit tervez és az összes megjelenése egy boldogan szaladgáló kisfiút projektál a néző elé kikerülhetetlenül. A márka minden egyes részlete jelentések tömkelegét tartalmazza, Jacquemus tudatosan történeteket is kínál, nem csak puszta tárgyakat.
"Amikor tervezek, elképzelek egy jelenetet, egy teljes történetet"
– mondta a designer egyszer alkotófolyamatáról.
A legtöbb divatmárkával ellentétben a Jacquemus lendületét a pandémia sem vetette vissza: a járvány kitörése és a globális lezárások ellenére töretlen a sikere a közösségi média stratégiájának köszönhetően. A brand Instagram oldalát az alapító maga vezeti, kreativitása és lebilincselő attitűdje pedig 3,2 millió követőt vonzott már a profilra.
Még egy olyan egyszerű posztja is, mint amikor egy lábujjhegyen álló nő sarkai alá narancsot és citromot csúsztatott, a világ minden pontján élő rajongóját hasonló kompozíciók létrehozására késztette. A vírus miatt otthon tartózkodó követők a citrusokon túl a lehető legváltozatosabb tárgyakkal alkották újra Jacquemus fotóját. Az egy délután alatt kibontakozó akció a #JacquemusAtHome nevet kapta, a tervező pedig a kedvenceit saját oldalán is megosztotta.
Az ilyen lépésekkel, és azzal, hogy saját maga kezeli az Instagram felületet egy marketinges csapat helyett, Jacquemus lebontja azt a falat maga körül, ami a legtöbb brand vezetője esetében elérhetetlenséget, távolságot sugároz. Nap, mint nap betekintést ad az életébe, ezzel azt mutatva, hogy ő is ugyanolyan, mint bárki más.
Ez a szerep valahol félúton van a designerség és az influecerség között, a saját megnyerő karakterét használja a márkája népszerűsítésére. Ezzel többek között arra is buzdítja a rajongóit, hogy kreatívan gondolkozzanak a termékeiről. Cserébe pedig stylistot és inspirációgyűjtőt követhetnek személyében, aki ezeken túl még a márka életének olyan mozzanataiba is betekintést ad, ahova más brandek nem. Láthatjuk a ruhapróbákat, ahogy táskák hevernek szerte a stúdióban, vagy ahogy megszületik egy-egy darab.
Összességében elmondhatjuk, hogy Jacquemus mesterien tesz eleget annak a kortárs vásárlói-követői elvárásnak, mely igényli az erős köteléket a márkával: ők nem csak a termékeket szeretnék ismerni és szépnek találni, de minden mögöttük rejlőt is.