Gusztustalan! A Gucci lopott, és az Instagramon még bele is rúgott a meglopott tervezőbe
Annyira elszomorító, amikor a legnagyobb világmárkák lopnak a kisebb, ismeretlen művészektől. Tudjuk persze, hogy közben a nagy divatházakat másolják a streetwear márkák, akik aztán elérhető áron kínálják a vásárlóiknak, azt amit a kifutón láthattunk.
Ezeket láttad már?
Nem arról van szó, hogy ez különösebben szép dolog volna, de aligha mondhatjuk, hogy egy luxusmárkának komoly vetélytársa lenne egy olyan cég, ami pár ezer, vagy akár tízezer forintért árulja a kreációikhoz kísértetiesen hasonló ruhadarabokat. Ugyan van talán némi átfedés a vásárlók között, de kizárt, hogy aki megengedheti magának, hogy például Gucci cuccokat vegyen szakmányba, az inkább az olcsóbb replikát választaná egy streetwear márkától.
Azonban az kifejezetten felháborító, ha egy erős anyagi háttérrel rendelkező, világhíres luxus divatház mások, feltörekvő kezdők, ismeretlen kishalak kreatív ötleteit egyszerűen ellopja. Egész egyszerűen azért, mert valószínűleg nevetséges összegért szerezhetnének engedélyt az eredeti ruha, grafika, dizájn tervezőitől a felhasználásra. Felkérhetnék a kinézett dizájnert közös munkára, valószínűleg a legtöbb így felfedezett kevéssé ismert alkotó már attól boldog lenne, hogy olyan szintű márka felfigyelt rájuk, mint a Gucci. Sajnos, azonban egyre többször látjuk, hogy az ilyen trükkökhöz folyamodó cégek egyszerűen semmibe veszik a náluk kisebbeket. Most éppen az emlegetett Gucci keveredett kettős lopásba. Az Alessandra Michele vezette divatház cruise show-ján néhány grafikus mintás póló, táska is szerepelt a kollekcióban. A kritika külön kiemelte ezeket a dinamikus darabokat, sőt a kreatív igazgató, Michele az egyik ilyen nyomott mintás pólóban köszöntötte a show végén a nézőket.
Az internetben az jó, hogy a hazug embert viszonylag könnyű utolérni. A Baliról származó új-zélandi grafikus, Stuart Smythe CLVL Apparel nevű márkájának készített 2014-ben egy kígyómintás logót, ami a cég több termékén is felbukkant. A Gucci ezt egy az egyben lekopizta, és kicserélték a feliratot Guccify Yourself-re (ami ezek szerint csak annyit jelent: lopj csak nyugodtan), valamint új színben nyomták ki a mintát. A darab annyira jól sikerült, hogy mint említettük a show végén Michele is ebben feszített.
Alessandro Michele a Gucci cruise show-ja után ünnepel:
data-instgrm-version="7" style=" background:#FFF; border:0; border-radius:3px; box-shadow:0 0 1px 0 rgba(0,0,0,0.5),0 1px 10px 0 rgba(0,0,0,0.15); margin: 1px; max-width:658px; padding:0; width:99.375%; width:-webkit-calc(100% - 2px); width:calc(100% - 2px);"> Iv kept this quite for a little while, But its time to speak up and get some attention. Its pretty easy to see that @gucci Has copied not only the combination of elements together that create this logo, but when I overlay my snake illustration on top of the copy, the scales even line up perfectly. Its easy to prove and see whats going on here. Its a shame large corporations #34;Take#34; What belongs to us indie artists and use it for their own profit margins. It actually makes me laugh that @lallo25 has so much press wearing this teeshirt around. And the other thing is the tails of the snake don't even connect to anything after they flipped the top half hahaha..! GOLD! #alessandromichele #guccicruise18 #gucci #guccified #copydesign #stuartsmythe #arttheft Stuart Smythe (@stuartsmythe) által megosztott bejegyzés, 2017. Jún 16., 22:49 PDT
Ha ez nem lenne elég, akkor volt egy hasonló nyomott mintás, tigrises póló is a kifutón, amiből még táskát is kreáltak. Nos, nem olyan meglepő, de ezzel a mintával se sokat vesződtek a Gucci szorgos tervezői, mondjuk itt egy párducból nagy erőfeszítések árán tigrist varázsoltak, de a hasonlóság így is egyértelmű. Az eredeti grafikát egy szabadúszó grafikus készítette két éve az ausztrál Stay Bold márkának.
Amikor minderre a kis márka felhívta a Gucci figyelmét Instagramon, akkor az olasz divatháznál nemes egyszerűséggel törölték a hozzászólást. Miután kitört a botrány a cég megkereste a két meglopott művészt, hogy felajánlja egy esetleges jövőbeni együttműködés lehetőségét. Ugyan mindkét dizájner úgy érzi, hogy ezzel eléggé elkésett a Gucci, hiszen talán a darabok bemutatása előtt kellett volna beszélgetni a minták felhasználásáról, de várták, hogy mivel áll majd elő a divatház. Nos, meglepődtök, hogy azóta egyáltalán nem jelentkeztek náluk?