Sokk! Újabb divatzseni szállt ki. Mi lesz veled Givenchy?
Sorban dőlnek a dominók a divatvilágban. Valahogy az utóbbi években egyre nagyobb a keringő a divattervezők között. Alapvetően nem lehetne azt mondani, hogy tömeges a vándorlás, de olyan, az alapokat érintő váltások következtek be az elmúlt pár évben, amelyek teljesen újrarajzolhatják majd a divatvilágot.
Ezeket láttad már?
Marc Jacobs 16 év után hagyta el a Louis Vuittont, John Galliano 15 évet töltött a Dior élén, amikor emlékezetes botránya után kirúgták. Tavaly szinte sokkolta a márka rajongóit, hogy Alber Elbaz 14 év után otthagyta a Lanvin márkát. Folytathatnánk még a sort, de talán ebből is látszik, hogy itt nem csupán cserékről van szó, hanem egy korszaknak a végéről, és mi sem jelzi ezt jobban, mint az, hogy most újabb 12 éve regnáló kreatív igazgató köszön el a posztjáról. Az olasz Riccardo Tisci neve egyet jelentett a Givenchy divatházzal, most azonban egy sikerekben gazdag korszak zárul le a márka és a tervező életében is azzal, hogy a dizájner hivatalosan is bejelentette, hogy távozik a márka éléről.
Riccardo Tisci egy 9 gyerekes olasz családban nőtt fel félárván, a legnevesebb londoni divatiskolában, Central Saint Martinsban végzett. Már ekkor elképesztő zseninek tartották, dolgozott a Pumának, egy évet Indiában töltött, ahol megálmodta az első önálló kollekcióját, amivel 2004-ben debütált, hogy aztán innen rögtön a patinás Givenchy márka kreatív igazgatói székébe katapultáljon. Hiába volt a nemzetközi divatvilág egyik legjobban csengő neve a Givenchy, valójában 10 éve szinte csak bukdácsolt. John Galliano távozása után Alexander McQueen zsenijét nem tudta befogadni a márka, az őt követő Julien MacDonald pedig képtelen volt maradandót alkotni. Nagy rizikónak tűnt egy 31 éves zöldfülőre bízni a márkát, de a divatházat birtokló LVMH-csoportot irányító Bernard Arnault tökéletes érzékkel vállalta a kockázatot és nyert. Riccardo Tisci újra naggyá tette a Givenchyt, a tervező romantikus, de egyúttal sötét, gótikus stílusa telitalálat volt. A dizájner nagyobb csapattal kezdett dolgozni és nagy figyelmet fordított nem csupán a ruhákra, hanem a marketingre is. Ellentmondásos figurája volt a divatvilágnak, hiszen a nyíltan vállalt melegsége mellett ő talán a legmélyebben vallásos ebben a közegben. Furcsa látásmódjával nem egyszer sokkolta a közönséget. Először három évvel ezelőtt kezdtek pletykálni arról, hogy Tisci elhagyja a Givenchy-t, de úgy tűnt, hogy a tervezőt sikerült maradásra bírni.
Madonna rengeteg alkalommal viselte már Tisci kreációit, többek között turnékosztümöket is terveztetett a Givenchy-nál:
Rihanna egyik első patrónusa a divatvilágban Tisci volt:
Tisci most befejezi a márka élén, de úgy hírlik, hogy bár azt nyilatkozta, hogy ezután a saját projektjeire fog fókuszálni, mégis hamarosan nagy márka élén látjuk majd. Ez a nagy márka pedig nem volna más, mint a Versace. Túl azon, hogy a közeledés már a múltkori Givenchy kampánnyal elkezdődött, amiben meglepő módon az ellenlábas márka emblematikus alakja, Donatella pózolt. A Versace márkára jellemző drámaiság, gyakran szinte a giccsbe hajló barokkosság nagyon is passzolna Tisci stílusához.
A reklám, ami már megjelenésekor sok pletykára adott okot:
Ugyanakkor nagy kérdés, hogy a kényes terepnek számító Givenchy talál-e olyan tervezőt, aki képes érvényes vízióval előállni. Látszik, hogy hiába hoznak zsenit a márka élére, van, ami már túl sok, viszont ha valaki túl konzervatív, az pedig képtelen fenntartani az érdeklődést. A Givenchy öltöztette Madonnát, Rihannát és Beyoncét is az énekesnők egy-egy turnékán, Tisci tervezte Kim Kardashian menyasszonyi ruháját. Elképesztően népszerű tervező, akinek valóságos rajongótábora van, akik nagyon várják, hogy a pályájában ne törés, hanem újabb csúcsok következzenek.
Beyoncé imádja Tisci drámai stílusát, a 2013-as MET gálán is az ő kreációját viselte:
Kim Kardashian menyasszonyi ruháját csak a számára tervezte a Givenchy mestere: