,,A festékfoltos kötények az aktív művészet megkerülhetetlen lenyomatai" - Interjú Majoros Zitával
A PRINTA egy igazán egyedülálló márka, hiszen az elsők között voltak Magyarországon, akik egy olyan brandet építettek fel, amelynek az egyik alappillére a környezettudatosság. A ruhák mellett a PRINTA ajándéktárgyakat és otthoni kiegészítőket is gyárt, mindezt a legnagyobb körültekintéssel, szakértelemmel.
Ezeket láttad már?
Rendkívül fontos számotokra a környezettudatosság. Az új, őszi kollekciótok tervezésekor milyen dolgokra figyeltetek oda, hogy mindenképpen kíméljétek a környezetet?
Ahogyan mindig, most is az alapanyagok kiválasztása játszotta a legnagyobb szerepet. A bázis egy GOTS minősítésű Európában gyártott festetlen natúr biopamut, nagyon sokoldalú anyag, amiből igyekeztünk zero waste darabokat létrehozni, hogy egy kicsi se vesszen kárba. Mellette kísérleteztünk indigó-festékkel, melyet a bácsalmási hagyományos kékfestő műhelyben készítették el számunkra, és bevittünk az új anyagok mellé az újrahasznosítást is.
Egy nagyon vagány kollekciót mutattatok be idén ősszel is. Ezúttal mi volt az inspiráció forrása?
A kollekció fő motívuma nem más, mint egy festékfoltos grafika, melyet a szitanyomó stúdiónkban sokat használt kötények ihlettek. A foltok hosszú időn keresztül gyűlnek a kötényeken, és minden kis foltnak meg van a saját története. Ez a foltgyűjtemény - mélyebb szempontokat figyelembe véve -, tekinthető önálló alkotásnak, ezzel megkérdőjelezve a művészet fogalmát, hiszen a festékfoltos kötények önmagukban az aktív művészet megkerülhetetlen lenyomatai.
Az őszi szezonra készített darabjaitok főként natúr színekben pompáznak - igazi őszi színek. Az évszak inspirálta ezt, vagy valami más áll a színálasztások mögött?
A natúr szín a természetes textileknek az alapszíne a festés vagy optikai fehérítés előtt. Én nemcsak gyönyörűnek találom ezt a természetes árnyalatot, de az is tetszik benne, hogy az anyag elkerülte a festést, ami azért általában egy elég energia- és vízigényes folyamat, mely sok kémiai anyag használattal is jár. Szóval a natúr anyagok mindig "tisztábbak" a színeseknél, sőt a fehérnél is.
Mi volt a legnagyobb kihívás a kollekció tervezésekor?
A legnagyobb kihívás mindig az, hogy a fenntartható kereteken belül alkossunk valami különlegeset és mégis hordhatót.
Ha egy háromszavas mondatban jellemeznéd a kollekciót, akkor hogyan hangzana az a mondat?
It's called art.
Nyilván ilyenkor minden termék "szerelem", de van esetleg kedvenc darabod a kollekcióból, ami valamiért nagyon közel áll a szívedhez?
A zero waste natúr overál - a darabot klasszikus művészi kezeslábasok ihlették, én is alig várom, hogy a saját darabomra rákerüljenek az alkotásom lenyomatai. Nem fogom kímélni!