A divattervező, aki túlélte a Titanic katasztrófáját

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A modern divatipar a XIX. század második felében, sőt inkább annak is a végén kezdett kialakulni. Akkoriban a női divat központja egyértelműen Párizs volt, itt alakult ki a magas szabászat, a haute couture.

Lady Duff-Gordon
Fotó: Profimedia

A nemzetközi divattérképen Párizs mellett jóformán csak London látszott valamennyire, de az is leginkább a férfi szabászat Mekkája, a Savile Row miatt. A divattervezés ekkoriban még jobbára a férfiak terepe volt, akár női, akár férfi ruhákról volt szó. A Lucy Christiana Sutherland néven született angol Lady Duff-Gordon igazi pionírja volt a divatiparnak, és nem csupán azért, mert nőként hozott létre nagyon sikeres divatházat, hanem azért is, mert valójában egy sor dolgot ő talált ki először, manapság azonban mégsem ezért, hanem leginkább azért emlékeznek rá, mert 1912 áprilisában férjével és titkárnőjével felszálltak a Titanicra, és mindannyian élve vészelték át a hajó tragédiáját, amiből lettek is bonyodalmak, de ne szaladjunk ennyire előre.

Egy önálló üzletasszony

Londonban született, de Kanadában és Jersey-szigetén nőtt fel, a visszaemlékezések szerint már gyerekkorában az volt a szórakozása, hogy a babáinak ruhát készített. Ráadásul úgy, hogy a családi festményeken látható nők ruháit készítette el a babáknak. A családban mindenki által csak Lucynek szólított lány szenvedélye továbbra is megmaradt, és kamaszkorától magának varrta a ruháit, és később íróvá váló húgának, Elinor Glynnek is. Hogy professzionális divattervező vált belőle, ahhoz egy félresikerült házasság is kellett. Fiatalkorának életeseményeihez még hozzátartozik a későbbi életpályáját tekintve kísérteties mozzanat, egyszer ugyanis testvérével rokonlátogatóból hazafelé, Jersey-szigetére tartva léket kapott a hajó, amin utaztak, de sértetlenül megúszták a balesetet.

Alig 21 évesen ment férjhez, hamar született egy kislánya, azonban kiderült, hogy a férje súlyos alkoholista, aki ráadásul bántalmazta is. Lucy nem az a fajta nő volt, aki eltűrte volna a férje viselkedését, és hat év után különköltözött a férjétől, majd három évvel később hivatalosan is sikerült elválnia. Eléggé meglepő volt még ebben a korban is, ha egy nő képes volt végigvinni egy válást, de Lucy ennél többet is tett, létrehozta a Maison Lucile nevű márkát, amelynek saját üzletet nyitott London divatos városrészében már 1893-ban. Korábban egyéni vásárlókat fogadott csak a lakásán, de az előkelő körökben egyre népszerűbb lett, és keresetkiegészítésnek szánt varrásból egy komoly karrier lett. Nem sokkal később nagyobb üzletbe költözött, és mikorra 1900-ban újra férjhez ment, és lett belőle Lady Duff-Gordon, akkora már sikeres, önálló üzletasszonyként szerzett magának hírnevet.

Úttörő divatkirálynő

A Maison Lucile Angliában abszolút első számú volt a női divatban, így aztán a márka hamar terjeszkedni kezdett, 1910-től New Yorkban, egy évvel később Párizsban is nyílt üzlete, és ezzel az első divatmárka volt, amelyik három különböző országba is eljuttatta a kollekcióit. A Lucile-stílust nem könnyű ma már meghatározni, szabászati értelemben nem voltak forradalmi meglátásai, és nem emlegetjük ikonikus ruhadarabjait. Lady Duff-Gordon mindig arra törekedett, hogy kiszolgálja a vásárlói igényeket, hordható, kényelmes és az aktuális divatnak abszolút megfelelő darabokat készített. Nem a tervezésben, sokkal inkább a Maison Lucile kommunikációjában hozott újat.

A Lucile modellek bemutatják a szezon kedvenc darabajait:

Lucile modellek
Fotó: Profimedia

A divatbemutatót például egyenesen ő találta fel. Az első ruhabemutatói egy klasszikus angol ötórai teázás és egy szalonbemutató furcsa keveréke voltak. Ő találta ki, hogy összehívja a legfontosabb vevőit egy teázásra, és közben a hat csinos, eredetileg az utcán leszólított, majd később állandó alkalmazottá előlépő munkáslány bemutatta a Lucile legújabb ruháit. Nagyon sokáig (a YouTube-on lehet találni sok ilyen régi divatbemutatót) a divatbemutatók szinte pontosan úgy zajlottak, mint Lady Duff-Gordon szalonjában: a meghívottak nagy kerek asztaloknál ültek, miközben a modellek körbesétáltak.

A Lucile a divatlapok kedvence volt:

Lucile modellek
Fotó: Profimedia

A férfi, aki felfedezte a sportoló nőt - Jean Patou, az elfeledett divatlegenda

A férfi, aki felfedezte a sportoló nőt - Jean Patou, az elfeledett divatlegenda

A Titanic-botrány

Lady Duff-Gordon, férjével Cosmóval és titkárnőjével, akit csak Franknek hívott üzleti útra indultak 1912-ben New Yorkba, a Titanic első osztályán. A katasztrófa után valóságos közellenségekké váltak, miután mindhárman sértetlenül vészelték át a tragédiát. Tény, hogy az egyes számú mentőcsónakba, amely 40 embert menthetett volna meg, csupán 12-en ültek, és ugyan a Titanic személyzetéhez tartozók voltak többségben a hajóban, de ott ültek benne Duff-Gordonék is. Különösen Cosmo volt érdekes, hiszen először a nőket és gyerekeket próbálták menteni, valahogy Cosmo mégis felkerült a hajóra. Később többen állították, hogy 5-5 fontot adott a hajóban ülőknek, hogy megmeneküljenek. Többen viszont arra emlékeztek vissza, hogy Lucy Christiana legnagyobb baja az volt, hogy titkárnőjének Franknek a méregdrága estélyi ruhája tönkremegy. Sokan emlékeztek a tervezőnő feltűnő kimonójában, amiben a hajóról menekült, ami egyébként ma is felbukkan a Titanic tragédiáját bemutató kiállításokon, és amely időnként hihetetlen összegért cserél gazdát. Hogy pontosan mi történt, és mi volt igaz a pletykákból, rágalmakból, azt nyilván nem könnyű ma már kihámozni. Könnyen lehet, hogy Lady Duff-Gordon nem a titkárnő ruháját sajnálgatta, hanem a mintegy 400 ezer font értékű (mai áron ennek többszöröséről van szó) ruhát, amit New Yorkba vittek, és ami a rakománytérben süllyedt a tenger fenekére. A Titanic után a bulvárlapok nagyon sokat foglalkoztak velük, de az üzletnek mégsem ez, hanem valójában a világháború, egész pontosan annak vége tett be. A történethez hozzá tartozik még, hogy három évvel később Lady Duff-Gordon jegyet váltott a Lusitania óceánjáróra, hogy újabb üzleti útra menjen Amerikába. Azonban betegség miatt mégsem szállt fel a hajóra, amit aztán 1915 májusában elsüllyesztettek a német torpedók.

Plágiumbotrány és csőd

Az első világháború alatt mint minden cégnek, a Maison Lucile-nek is váratlan problémái adódtak. A párizsi üzletet szinte a háború kitörése után azonnal be kellett zárni, majd nem sokkal később a londoni szalon is erre a sorsa jutott. Lady Duff-Gordon azonban nem esett kétségbe, New York lett a központ, ahol nagyon értékes ingatlanokat szerzett, és jó helyeken nyitott üzletet, majd Chicagóba is terjeszkedni kezdett.

A Lucile modell bemutatja az ideális szettet egy kerti partihoz:

Lucile modell kerti partira
Fotó: Profimedia

A világháború végével azonban teljesen új korszak köszöntött be, és a tervezőnő nem ismerte fel, hogy változtatnia kell. Ráadásul egy igen komoly ügybe keveredett, ami aláásta a hírnevét. Kiderült ugyanis, hogy a reklámokban, magazinokban, az üzletekben látható divatskiccek nem Lady Duff-Gordon munkái. A Lucile által folytatott gyakorlat bevett dolog volt már akkor is a divatvilágban, nem minden darabot tervezett Lady Duff-Gordon, sőt amikor igazán nagy lett a cég, akkor gyakorlatilag csak jóváhagyta a skicceket, vagy módosítást kért rajtuk, ezek alapján készültek a ruhák. Több tehetséges művész is dolgozott neki, a legkiemelkedőbb és legfontosabb közülük Edward Molyneux volt, aki később saját márkájával fantasztikus karriert futott be. A fiatal tervező a 10-es évektől meghatározó alakja volt a Lucile-nak, az első világháború után visszatért a frontról, és jelezte Lady Duff-Gordonnak, hogy új irányt kell vennie a divatbirodalomnak, de az alapító nem hallgatott rá. Lucy Christiana kirúgta a legtehetségesebb tervezőjét, ezzel elutasította az irányváltás, és hogy, hogy nem, valahogy ezután egyre többen pedzegették, hogy valójában nem is Lady Duff-Gordon tervezi a darabjait, pedig a márka egyértelműen az ő személyére volt felépítve.

Margot, a Lucile vezető modellje, az egyik legelső ismert manöken:

A Lucile vezető modellje, Margot
Fotó: Profimedia

Ezt a hitelvesztést nem élte túl a cég, és 1923-ban lényegében csődbe ment, divatújságírói munkáját folytatta ugyan, és magánmegrendelőknek készített ruhákat is, de hiába próbálkozott, a Maison Lucile-t nem tudta feltámasztani. Ahogy az unokája írta a visszaemlékezésében, a divatkirálynőjének 60 felett kellett megtanulnia a tömegközlekedést, és megtapasztalnia, hogy milyen busszal érkezni egy koktélpartira. Lady Lucy Christiana Duff-Gordon 71 évesen mellrákban hunyt el 1935-ben, sok mindenben megelőzte a korát, nem félt váratlant húzni, de sajnos abban is az egyik első volt, aki súlyos árat fizetett azért, mert volt hajlandó tudomást venni arról, hogy a trendek megváltoztak.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

A férfiakat nem az zavarja, ha a nő dolgozik, csak az a fontos, hogy ebből fakadóan nekik ne kelljen nagyobb részt vállalni a gyereknevelésből vagy a háztartásból

glamour plusz ikon A férfiakat nem az zavarja, ha a nő dolgozik, csak az a fontos, hogy ebből fakadóan nekik ne kelljen nagyobb részt vállalni a gyereknevelésből vagy a háztartásból

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)