A Balaton ihlette ezt a szupermenő divatmárkát
Vízpart, lángos, naplemente. A Balaton utánozhatatlan hangulata sok művészt inspirált már, azonban Hlavaty Tamás, Mezei Tamás és Török Csaba triója új oldalról közelítette meg a kimeríthetetlen témát. A Balcsi Original két tagjával beszélgettünk a Balatonról és a márkáról.
Ezeket láttad már?
Meséljetek az alapötletről. Honnan jött a nagy Balaton-szerelem, dunántúli a csapat?
Hlavaty Tamás: Egyikőnk sem született vagy nőtt fel a Balaton környékén, mégis mind a hárman nagyon szorosan kötődünk hozzá. Tomi sporthorgász, így nagyjából kéthetente látogatja a tavat, és én is rendszeresen lemegyek kikapcsolódni, futni vagy fotózgatni. Csabi és én egy reklámügynökségnél dolgoztunk, és egyszer felmerült, hogy ha Budapestet ilyen hatalmas hype lengi körül, és van saját márkája is, miért ne kaphatná meg ugyanezt a Balcsi. A Balaton is nagyon népszerű lett, nincs már meg a régi NDK- és olajszag-érzete. Fesztiválokat szerveznek oda, rengetegen választják kikapcsolódásra, de nincs saját márkája, sőt továbbmegyek: nincs igazi magyar lokálpatrióta nyári márka. Így született meg a Balcsi Original ötlete.
Hogyan fogalmaznátok meg a Balaton-életérzést? Hogyan lehet ezt leképezni ruhákra?
Mezei Tamás: A Balcsi Originalban benne van minden, ami a Balatonhoz köt bennünket. Életvitelszerűen lehet szeretni a Balatont és kötődni hozzá. A márkánkat is a tó inspirálja.
H. T.: Nem szeretem ezt a "magyar tengerezést", mert kicsit degradálónak érzem, de valóban igaz, hogy a balatoni életforma párhuzamba állítható azzal, ahogy a tengerparton élnek az emberek. Sokkal nyugisabbak, összhangban vannak a természettel, és ez így van a Balatonnal is. Aki rendszeresen látogatja ezt a helyet, az más életvitelt folytat, együtt lélegzik a természettel és a tóval. A másik tényező a fesztiválok; van egy tök nagy flow-ja a helyszínnek.
Ami a ruháinkat illeti; az első kollekcióhoz képest picit letisztultabbak a termékeink, általában a mi hogylétünk és ízlésünk is befolyásolja a végeredményt. Figyeljük a trendeket is, de nem attól függünk, mi történik a nemzetközi divatporondon. Általában a Hollistert emelem ki, mint "liebling márkát", az is egy hasonló tengerparti, vízparti életérzést fogalmaz meg. A Balcsi stílusában nemzetközi, és sokszor angolul is kommunikálunk, de mindig próbáljuk megtalálni a magyar jellegzetességeket. Mindenbe viszünk egy kis sajátos csavart, és ezek a legsikeresebb termékeink.
Mik ezek a csavarok?
H. T.: A halmintás termékeink között például volt halászleves bogrács meg rántott ponty, a pulcsikat az aszimmetrikus zseb és a vitorláskötél, vagy a kapucniban található balatoni kép tette izgalmasabbá. Hatalmas siker volt a two-in-one pulcsink is, aminek az egyik oldala a nyarat ábrázolja, ha kifordítod, akkor pedig egy téli képet kapsz. Így egy árból gyakorlatilag két ruhát tudsz vásárolni.
M. T.: A tavalyi nyári kollekciónk zsebein is volt egy-egy kakukktojás a mintákban. Például a sirályok között van egy, amelyik a csőrében tartja az elejtett halat, a hajók között pedig elrejtettünk egy kalózhajót. A 2015-ös nyári cuccaink villanós festékkel voltak szitázva, amit ha vakuval fotózol, erősen világít, kiégeti a képet. A noteszbe is vittünk egy kis különlegességet; a hagyományos csíkozott oldalak alja hullámos, ezáltal a hullám jelképezi a vizet, az egyenes vízszintes csíkok pedig az égboltot. Szeretjük ezt a játékosságot, és a visszajelzések alapján a vásárlóknak is tetszik. Sokszor komplexebb ötleteink vannak, mint amit meg tudunk valósítani…
A nyári trikók és kiegészítők mellett kötött sapkákat is árultok. Ezek szerint nem csak nyári márka a Balcsi...
M. T: Annak tűnhet, de nem az. A Balaton nem szezonális, így a Balcsi Original sem. A célközönségünk év közben is lejár a Balatonra, ilyenkor is gyönyörű a környék. Eredetileg mi sem gondolkodtunk pulcsiban és téli cuccokban, de aztán mégis megcsináltuk, és a pulóver végül népszerűbb lett, mint a trikók. Ez volt az igazi visszaigazolás arra, hogy ez a márka életképes az év minden napján, újítható és minden évszakba beilleszthető.
Hogy néz ki az alkotói folyamat, hogyan születnek meg a Balcsi-termékek?
M.T.: Vannak együttműködéseink más márkákkal, akik valamire specializálódtak már. Ilyen például a POPpins a kitűzőivel, mindkettőnk profitál egy ilyen kooperációból: mi visszük a témát, nekik pedig van már egy bejáratott folyamatuk a megvalósításhoz. Mindketten jól járunk ezzel, és megismerjük, népszerűsítjük, inspiráljuk egymást. Ugyanez volt a DVA lányokkal is, akik hozták a sajátos stílusukat, velük közösen indítottuk el a női fürdődressz vonalunkat, de a Sixfeet dog designt is említhetnénk - velük közös kutyakendőt csináltunk.
H. T. : Mi nem a divatszakmából jöttünk, nem tanultunk tervezéssel és textillel kapcsolatos dolgokat. Volt egy ötletünk, és az ötlet köré építettünk egy márkát. Abszolút mi találunk ki mindent, a közös ötletelés és látványtervezés egy fontos része a tervezési folyamatnak. Végigmegyünk a teljes folyamaton, a gyártásnál adjuk ki először a kezünkből a munkát. Ha kell, bevonunk ruhatervezőt, de olyan is volt már, hogy a gyártóval ping-pongoztuk le, hogy tökéletes legyen a szabás. A jövőben az a tervünk, hogy ne egy pár nagyobb, hanem több apró kollekcióval rukkoljunk elő. Nem csak a tavasz/nyár és az ősz/tél tematika alapján gondolkozunk, például már márciusban is szeretnénk reagálni például a Balaton azon időszakára, az akkori történésekre.
Hogy osztjátok fel a munkát? Kinek mi a feladata?
M.T: Csaba a grafikus, ő tervezi a dizájnt. Tomi a szövegírónk, a social medias, a kapcsolattartó. Ő rengeteget dolgozik a szervezésen, illetve a gyártások koordinálásában is segít nekem. Én, mint projekt manager fogom össze a munkát, a cégvezetéssel foglalkozom, intézem a pénzügyi dolgokat. Viszont mindennek ellenére a dizájnt közösen találjuk ki. Valaki bedob egy jó ötletet, amit a másik megspékel valamivel, a harmadik pedig még hozzáad egy kis apró részletet. Vitatkozunk, érvelünk, és a végén kijön egy olyan koncepció, amit mindhárman nagyon szeretünk. Korlátozottak a lehetőségek Magyarországon belül, hiszen mi hangsúlyozzuk is azt, hogy ezek ízig-vérig magyar produktumok, itthon készülnek. Nehéz megtalálni itthon a megfelelő szakembereket, és a kivitelezéssel és a határidőkkel gyakran meggyűlik a bajunk, de ebben is egyre jobbak vagyunk.
Milyen jövőbeni terveitek vannak?
H.T.: Rengeteg ötletünk van, kábé két-három évre előre tudunk tervezni, folyamatosan szelektálnunk kell, hogy mi fér majd bele, és mit vessünk el inkább. Minimum negyedévente szeretnénk új dolgokat mutatni, nem feltétlenül teljesen szetteket, inkább jól kitalált, jól időzített kapszulakollekciókkal rukkolnánk elő. Szeretnénk többet foglalkozni a strand témával, az rengeteg inspirációt ad további ruhákhoz és kiegészítőkhöz. Izzítottuk a lifestyle termékeket is, azt a palettát is szeretnénk bővíteni. Szeretnénk tovább haladni, nőni, láthatóbbá válni, kidolgozni egy komplexebb értékesítési stratégiát. Nem kizárt, hogy viszonteladói rendszert is kiépítünk a közeljövőben. Emellett minél több rendezvényen próbálunk megjelenni, szeretnénk budapesti showroomot és balatoni értékesítőhelyet is.
Takács Dalma