4 dolog, amit tudnod kell a Vetements márkáról
Hogyha csak fél szemmel is, de követed a divathíreket, akkor biztos, hogy hallottál már a viszonylag friss Vetements divatmárkáról. A 2014-ben alakult francia márka valami egészen új dologgal rukkolt elő, amikor első kollekcióját piacra dobta, és azóta nincs megállás. Mindenhol ott van, mindenki imádja, mindenki ezt akarja: a Vogue címlapján, de olyan hírességek, mint Kanye West, Selena Gomez, Rihanna vagy az olasz divatblogger Chiara Ferragni is szívesen viselik az utcán. Sőt, az idei Oscar-gála estéjén minden egyes darab elkelt abból a bizonyos Titanicos kinyújtott, túlméretezett pulóverből, amit az elvetemült Leonardo DiCaprio rajongók méregdrágán, 250 ezer forintért vásárolhattak meg. És, ha ez még mindig nem lenne elég, Rihanna egyik videoklipjében is felbukkant már a márka. De vajon miben rejlik a sikere és az ilyen hatalmas népszerűsége? Utánajártuk!
Ezeket láttad már?
Íme 4 dolog, amit tudnod kell a Vetements-ről:
1. A tervezők összesen heten vannak, de főként az alapító Gvasalia neve ismert. Az eddig is egyértelmű volt, hogy a márka időről időre egyre feljebb tornázza magát az elismert tervezők ranglétráján, de mi ennek az oka? Hiszen a darabok horribilis árai miatt egy átlagembernek hónapokig koplalnia kellene, amennyiben egy Guram Gvasilia-tervezésű darabbal szeretné kibővíteni a ruhatárát. Elsőre hihetetlen lehet, hogy ezek a förtelmes, elnyűtt és ócska-hatású ruhák bárkinek is kellenének, főleg olyan drágán, pedig ez valami nagyon más!
2. A Vetements elnevezés természetesen a francia ruha szóból jött, ami meglehetősen lényegre törő. A márka nevét azonban olyasmiképp kell értelmezni, mint `azok az emberek, akik a Vetements mögött állnak`. Tudjuk, hogy van egy főtervező, a 34 éves Gvasalia, aki ennek az egész divatháznak az arca, ugyanakkor Demna és Guram Gvasilia-n kívül a többi tervező léte, csakúgy, mint neve, ismeretlen. Semmit nem tudunk róluk.
3. De mitől olyan drága? Gvasilia megadta a választ: "Mindenekelőtt csodálatos gyárakkal működünk együtt. Ezek a gyárak pedig nem olcsók. Egy másik dolog az alapanyag. Például a kapucnis pulóverekhez Demna szeret molton pamutot alkalmazni, ami nagyon nehéz, duplája az eredetinek. De nem csak a súlya kétszer akkora, ezzel az anyaggal dolgozni is kétszer annyiba kerül. Azonkívül pluszköltség, hogy a mennyiség is duplázódik, hiszen nagyméretű pulóvereket gyártunk, ráadásul a szállítási díjakat még nem is említettem. Továbbá ezekre a ruhákra az emberek félretesznek pénzt, heteket várnak, míg megérkezik, ami számunkra és számukra is öröm. Hiszen, minden héten új holmikat vehetnének maguknak ezen a pénzen, amiket értelemszerűen korábban meg is lehet unni, de a nagyrészük nem is túl tartós, ezzel szemben a Vetements tervei időállók. Az a célunk, hogy átlépjük a korlátoat, és ne rövidtávra, hanem egy életre tervezzünk. Olyasmit adjunk el, ami környezetbarát és nem fakul ki a harmadik mosás után sem."
4. "A luxus a ritkaság egy szűk halmaza, olyan dolgok, amik nehezen megtalálhatók még az elit számára is. A Louis Vuittont nem tekintem luxusmárkának - igen, a minőség luxus, de ha bemész a butikba és bármit megvehetsz, ami megtetszik, az már nem nevezhető fényűzésnek. Nálunk, ez nem teljesen így van. Minden a készlet erejéig tart, utántöltés nincs, de elég egyszer bemenned a bemutatóterembe, és valószínűleg nem akarsz majd üres kézzel távozni - rendelni fogsz valamit. Ha mindent eladtunk, mindent eladtunk. Az első szezonos melegítőink szuper gyorsan fogytak és ezért rengeteg megkeresés érkezett hozzánk: szerették volna, ha gyártunk még egy sorozatot belőlük. Szükség esetén képesek lettünk volna egy nap alatt akár egy millió darabot is legyártani, de végül nem tettük: az első vásárlók iránti tiszteletünkből fakadóan", nyilatkozta Gvasilia.