Zero waste továbbfejlesztve: Itt az ALMA új, megrendelésre készülő kollekciója
Debütál a fenntarthatóság és az etikus divat értékrendjét szem elől egy pillanatra sem tévesztő ruhamárka kézi festést, textil printeket és kézzel készített porcelángombokat felvonultató, limitált kiadású, “made to order” termékcsoportja —az “ALMA bespoke”.
Ezeket láttad már?
Vetlényi Alma divattervezőként 2016-ban, egyetemi tanulmányai alatt kezdte pályafutását, és már a kezdetektől fogva ügyel arra, hogy az általa tervezett ruhadarabok kivitelezésekor minél kevesebb hulladék keletkezzen.
Alma amellett, hogy folyamatosan kísérletezik új, környezetbarát módszerekkel — legyen ez alapanyag-használat vagy szabászati folyamatok kapcsán —, 2021-ben a brand értékrendszerében még mélyebbre ásva definiálta újra a zero-waste szellemiséget: “Back to the roots” kollekciója különleges termékcsoportot foglal magában, melynek segítségével a felesleges gyártási folyamatokat, egyben a túltermelést próbálja kivédeni.
Az „ALMA bespoke” névvel illetett, egyedi, high-quality részletmegoldásokkal apelláló termékcsalád arra a problémára keresi a megoldást, miszerint az egyes kollekciók runway darabjai nem fedik le a márkák egész termékpalettáját, sokszor kevéssé tudnak ezekkel azonosulni a vásárlók minden- napi ruhatáruk tekintetében. A fiatal tervező úgy döntött, hogy a kifutóra készülő darabjainak nagy részét igény szerint, személyre szabva kivitelezné, mindezt annak érdekében, hogy ezzel is minimalizálhassa a felesleg keletkezését.
Ugyanezzel a céllal, a fenntartható divattervezés érdekében született meg az ARe alkalmazás és az ALMA kollaborációjának ötlete, melynek kapcsán, a digitális technológia segítségével 3D-ben tekinthetők meg egyes ALMA ruhadarabok. A termékek a valóságnak hűen, az alapanyagot és annak esését, színhűségét figyelembe véve kerülnek leképezésre és megjelenítésre a virtuális térben, ezzel is támogatva az érdeklődőket a tudatos döntéshozásban.
Az AR, augmented reality vonal az „ALMA bespoke” részeként elérhető, azon belül is egy “még fenntarthatóbb” opciót nyújt: ezekből a darabokból még mintadarab sem készül, nem léteznek fizikális valójukban mindaddig, míg egyéni megrendelés után elő nem állítják őket.
„A járvány következtében megváltozott fogyasztói szokások és a fenntarthatóságra való törekvéseim miatt többé nem áll szándékomban teljes kollekciókat és mintadarabokat előállítani, illetve szállíttatni, mivel ezek a folyamatok nagyon nagy ökológiai lábnyommal járnak. A digitalizálás és az AR technológia lehetővé teszi, hogy bárki megtekinthesse a terveimet okostelefonján vagy táblagépén keresztül, így bárhová megyek, az ARe alkalmazásnak köszönhetően kommunikálhatok, bemutathatom és eladhatom a kollekció darabjait, majd a terveket a pontos igényeknek megfelelően készíthetem el.” - fogalmaz Vetlényi Alma.
Az ALMA ruhamárka hosszútávú céljai között szerepel, hogy a sűrű kollekcióváltások helyett olyan darabokat hozzon létre, melyek egymásra épülnek, egymással kombinálhatóak. Cél, hogy a trendekhez és szezonváltásokhoz illeszkedő termékeket a hosszútávra szóló, további értékes darabok egészítsék ki.
Szerző: Imre Hanna