A párizsi divathét és a 2023-as tavaszi kollekciók a divatteoretikus szemével
A 2023-as tavasz-nyári párizsi divathét bemutatói egy időhurokba vontak bele: születik, megszületett és már meg is halt egy új világ. Mint mindig mindent, ezt a sztorit is halálos iramban mesélte el a divatipar. Volt olyan bemutató, ahol a 80-as évekbeli scifik megálmodta jövőben sétáltak powerdressing-ihlette nőalakok, s volt olyan, ahol ormótlan csizmákban taposták göncök alá rejtett emberi testek a mocskot és sarat. Keszeg Anna divatteoretikus foglalja össze benyomásait a párizsi divathéttel kapcsolatban.
Ezeket láttad már?
Megszoktuk már, hogy a divatbemutatók látványos, álomszerű helyszínekre visznek el. 2023 tavasz-nyári bemutatói éppen az ellenkező hatásra játszottak rá. A hétköznapi világba hoztak vissza, a klímaváltozás és a vén Európán belül zajló háború következményeivel szembesítettek. Elemeltek a valóságtól, megmutatták a valóságot és a legszörnyűbb valóságba döngöltek bele.
Párizs erőteljesen fellép a klímaváltozással szemben
Nekem nagyon bensőséges a viszonyom Párizzsal. Ezen a városon mérem le az idő múlását, saját változásomat és a világ átalakulását. Így különösen rosszul érint, amikor a város éghajlatának változásáról szóló híreket hallom. A 2022-es nyár hőhullámait és torrenciális esőit követően meglepő volt Párizst október elején ugyanolyan elbűvölőnek, kiegyensúlyozott őszi klímájúnak tapasztalni, mint korábban. A város polgármestere, Anne Hidalgo, a klímaváltozás elleni küzdelmet a városvezetés első számú prioritásává tette. 2050-re teljesen karbonsemleges és inkluzív várost ígér. Ha minden a tervek szerint halad, ekkorra Párizs 100%-ban biciklizhető lesz. A várost körülvevő körgyűrű szürke gyűrűből zölddé változik. Hidalgo a divatipar szempontjából is fontos szereplő. 2016-ban a Business of Fashion felvette a legbefolyásosabb iparági szereplőket gyűjtő BOF500 listájára. Megdöbbentő, de ő az első olyan polgármestere Párizsnak, aki kiemelten kezeli a divatot egy olyan nemzet fővárosban, ahol az országos GDP 35%-a származik ebből az iparágból.
A divat sötét oldala
Idén az őszi divathetek az iparág árnyoldalaira figyelmeztettek és Ye (Kanye West) gyűlöletbeszéd-tűzdelte show-ja megkoronázta az ezévi rendezvény ellentmondásosságát. Az tény, hogy az idén a párizsi divathét annyira tele volt hangos médiaeseményekkel, hogy még ahhoz is eljutott egy-két információmorzsa, aki, amióta az eszét tudja, tudatos divatdiétára adta a fejét. Mi itt most ki fogjuk hagyni YE (kit hívnak így, úristen, egyszótagos név, azt csak Cher tudta működtetni) kollekcióját. Mutatom viszont a TOP 5 legszebb/leglátványosabb helyszínű showt, s mondjuk, hogy milyen stílusú a szétesett, majd újra összeszerelt jövő.
Coperni, 2022. 09. 30., Musée des Arts et Métiers
A technológia, a virtuális valóság, az új anyagtípusoknak köszönhető korlátlan személyre és testre szabottság diadalát ünnepeltük az olyan bemutatókkal, mint a Coperni. Ezt a bemutatót rengeteget fogjuk emlegetni. Nem volt teljesen váratlan, ami Bella Hadid testén megtörtént. Az instantruha itt kopogtat egy ideje gardróbjaink ajtaján, de érdemes odafigyelni arra, hogy a gépek a ruhát az emberi testre a párizsi iparművészeti múzeum igencsak klasszikus díszletei között fújták rá. Az 1794-ben alapított Musée des Arts et Métiers egy államosított egyházi épületben (lásd még zárda) kapott helyet. Mintha a show azt üzenné, hogy a technológia kortárs fényűzése a régi világ díszletei között működik igazán jól.
Louis Vuitton, 2022. 10. 04., Louvre, Cour Carrée
A Louis Vuitton, a divatbemutatók korábban jól bevált megoldásához folyamodva, egy űrhajó leszállópályáján vonultatta a modelleket. A James Chinlund produkciós tervező által kivitelezett pálya a Louvre négyzet alakú belső udvarán megint azt igazolta, hogy a scifibe illő környezetek egyelőre még a divatfőváros nagyon is fizikai tereiben jutnak érvényre. Az öltözetek túlméretezett formáival nemcsak a tér nyílt ki, de mintha rázoomoltak volna ruháink egy-egy elemére, óriásira nőtt zipzárra, övre, kiegészítőre. A világvégét túlélő szuperembereknek hypertárgyaik lesznek.
Saint Laurent, 2022. 09. 27. Place du Trocadéro
Hasonló úton jár a Saint Laurent is. A térszerkezet esztétikája ugyanazt a nyolcvanas évekbeli scifi-környezetet idézi meg, mint a Vuitton, csak ezúttal a Trocadéro tér Eiffel-torony cifrázta hátterével. Anthony Vacarello modelljei legalább olyan magányosan siettek elszántan az óriási térben, mint a régi és az új Szárnyas fejvadász androgünjei. A kapucnis, feszes estélyikben és földet seprő kabátokban haladó modellek olyan keményen mentek bele az éjszakába, mintha utolsó útjukra indulnának. A párizsi éjszaka meghódításának élethelyzetével az YSL-ház már sokat játszott, most azonban sokkal darkabban és fenségesebben tette meg.
Stella McCartney, 2022. 10. 03., Place Georges Pompidou
Stella McCartney ezúttal szabadtéri bemutatót tartott a Pompidou Központ előtt – hétfőn reggel, a hétvégi Nuit Blanche fáradalmait alig kiheverte téren. A központ előtti tér monokróm színes csíkokkal szabdalt kifutóvá alakult, ahol a tervezőnő a kilencvenes évekbeli, a Chloé-házhoz készült terveit gondolta újra. A Pompidou high-tech épülete a múltszázadvég iránti, ma annyira jelenvaló nosztalgia háttereként kiválóan működött. A bemutatóban volt valami megnyugtató: a tervezőnő nem gondolta radikálisan újra saját formavilágát. És pont ettől lehet megkapaszkodni benne: az archív divat annyira itt van, hogy a múlt jövőként megy végig a kifutón.
Balenciaga, 2022. 10. 02., Villepinte
A Balenciagát természetesen ezúttal sem lehet kihagyni. Idén a show aktuálpolitikai üzenete nem volt annyira konkrét, mint korábban. A modellek sárban tocsogva, nehézkesen emelték ormótlan, a munkaruhák utilitarizmusa inspirálta csizmáikat és öltözetüket: ez a leharcolt, kiégett, tönkretett, civilizációvégi táj gyakorlatilag bárhol lehet. Konkrétan Villepinte-ben van, Párizs és az északkeleti repülőtere közötti zónában. Demna Gvasalia kivitte a showt a külvárosba, a legnagyobb francia kereskedelmi kiállítótér zónájába. Ha az előző showk-nál a '80-as évek scifijei jutottak eszembe, itt kelet-európaira változik a táj.
Dmitry Glukhovsky Metró-trilógiájában az emberiség egy része a moszkvai metró alagútjaiban él túl. Én ezeket a ruhákat ebben a térben képzeltem el. De közben nyilván a háború helyszínei is, a sárban rózsaszín, márkás szatyrokban a cuccaikat menekítők valósága is ott van. És figyelmeztet engem is, hogy előbb jut eszembe a fikcióbeli élethelyzet, mint ez a sokkal konkrétabb, sokkal közelebbi másik. Demna Gvasalia ezt tudja: kétélűen rámutatni privilégiumaink kognitív torzításaira. És cselekvésképtelenül elmerengeni rajtuk. Demna Gvasalia megteremtette a nukleáris háború esztétikáját.
Bónusz: Mossi, 2022. 10. 05., Paris, Printemps
Egy nem annyira hangos és ismert márka, a Mossi álljon ennek a sornak a végén. (A Mossiról a Canal + dokumentumfilmet készített.) A tervező a párizsi utcaseprőknek ajánlja ezt a kollekciót, melyet negyven évig fényvisszaverő egyenruhában dolgozó apjának dedikált. Miközben az öltözetek a párizsi köztisztasági vállalattól elkért egyenruhákat dolgozták át, a divatbemutatót a Printemps áruház tetején tartották, a légben, a takarított utcák fölött. A kollekció képei a polgármesteri hivatallal együttműködésben a köztisztasági vállalat működtette központokban készültek. Mossira érdemes figyelni: a Printemps-ban most nyílik az első pop-up boltja. Lehet még ebből bármi.