A se nem kicsi, se nem nagy dilemmája – Mégis mit vegyen fel egy mid-size méretű nő?
Körülbelül egy-másfél éve jórészt csak a legszükségesebb ruhadarabokat szerzem be – legyen szó új vagy használt cuccokról. Ezt hozta a COVID, ezt hozta a tudatosságom fejlődése (ha nem muszáj, nem halmozok), illetve ezt hozta az a tény, hogy középméretűként, vagyis mid-size-ként nem mindig egyszerű megtalálni a testemhez tökéletesen illeszkedő, stílusomhoz is passzoló kész ruhákat.
Ezeket láttad már?
Szóval mid-size-ként újra felfedezem a ruhásszekrényemet, alakítok meglévő ruháimon, vagy egy-egy statement darabra csapok le, és azokkal teszem hangsúlyosabbá, energikusabbá az összhatást. Eszem ágában sincs lemondani az öltözködés adta örömforrásról. Elvégre a divat játék, a nyilvánvaló praktikus szerepe mellett, nem igaz?
Oké, de mi az a mid-size?
A Tiktokon a #midsizefashion hashtaget használók száma immár kétmilliárdra nőtt – többek között ez is jelzi, hogy igencsak felverte a hullámokat a testpozitív mozgalom vizein ez a fogalom. A fenti hashtag egy olyan mérettartományt ír le, amiről még mindig relatíve kevés szó esik a divat hagyományos tereiben, vagy ha igen, akkor leginkább plus-size-nak van kategorizálva (kifutókon, kampányokban). De! Az inkluzivitás égisze alatt megnőtt az igény az összes testtípus ábrázolására, és feltűnt a színen a „standard” és a plus-size közötti határvonalon egyensúlyozó méretkategória és social médiában formálódó stílusirányzat, az egyelőre a mainstreamben még korántsem agyontárgyalt mid-size. Ez, vagyis a középméret a női M-től az L-ig, XL-ig terjed, de a határai nem kőbe vésettek. Egyéni adottságoktól is függ ugyanis, hogy ki hová tartozik, ráadásul a méreteink nem is állandóak, hiszen testünk változik.
És mi a gond?
A divatmárkák jórészt ugyanazokat a fazonokat kínálják a mid-size és plus-size divatot keresők számára, mint a „standard” méretűeknek – a gömbölyded ívekre, a nagyobb mellekre, a szélesebb derékra vagy épp eltérő magasságokra szabott darabok kimaradnak a repertoárból, illetve nem veszik figyelembe az egy méreten belüli eltéréseket a méretállásoknál. Attól még, hogy a márkák egy-egy fazonhoz több anyagot használnak és a címkébe beírják, hogy L-es, nem lesz feltétlenül kényelmes, hordható azok számára, akiknek – vélhetően – készült. Nem az a megoldás, hogy centikkel eltolják az értékeket a szériázásnál. A nagyobb testek sokféleségének figyelembevétele nem itt kezdődik, hanem a fazonok újragondolásánál. Értem én, hogy az azonnaliság világában nehéz dekódolni és a gyakorlatban is feldolgozni a különböző irányvonalakat, továbbá nem lehet minden testalkatnak megfelelni, de akár kis lépésekben, de érdemes lenne – akár kevesebb fazonra vonatkoztatva – többféle méretállást, szabásvonalat kidolgozni.
Irány a plus-size részleg? Vagy kezdődhet a secondhand, vintage vadászat?
A tömeggyártás korában, amíg a „made-to-measure”, a „drop-on-demand” és a digitális innovációk kevésbé elterjedt megoldások maradnak, a nagyobb méretűek kénytelenek a fast fashion márkák nekik címzett kollekcióiból böngészni online, ha a „standard” szekcióban nem találják meg, ami jól állhatna nekik. Olykor azonban, ahogy arra fentebb is utaltam, e ruhák kialakítása megáll a bő fazonú, laza stílusú dizájnoknál. Nem beszélve arról, hogy bizonyos márkák, amelyeknél eleve rá kell számolni egy-két méretet adott ruhadarabokra a vásárlásnál, olyan plus-size divatot kínálnak, amik a mid-size nőknek nem minden esetben megfelelőek.
A vintage, secondhand vásárlás mint fenntartható alternatíva a fast fashionből kiábrándult vagy azt a környezetvédelem miatt kerülni próbáló mid-size-ok számára megoldást jelenthet, de bizonyos értelemben ezen a területen is korlátozottak a lehetőségek. A vintage darabok általában kisebb méretűek (30-40-50 évvel korábban még kevesebb nagyobb méretű, akkoriban [is] divatos darab készült), illetve a címkéjükben lévő méret értéke eltérhet a mai értékektől, amire oda kell figyelni. A sajátos méretekhez passzoló, másodkézből származó kincsek felkutatásához idő, energia, bizalom szükséges – persze van, hogy nagyon is megérik az utánajárást és a tájékozódást. Továbbá sajnos a vintage, secondhand vásárlás Magyarországon még mindig nem annyira népszerű és elterjedt, mint akár a tőlünk nyugatra lévő országokban, akár Nagy-Britanniában, valamint hiányzik a piacról a jó minőségű, nem agyonhordott áru – főleg a molett divat területén.
Hogyan vásárolj mid-size-ként?
Ahogy szeretnél! Nincs bevált recept, mindenkinek mások a bevált trükkjei, praktikái. És félreértés ne essék, a mid-size nők előnyben vannak az öltözködés terén a plus-size-okhoz képest, hiszen még úgy is több lehetőségük adódik az öltözködés terén, hogy sokszor két szék közül a pad alá esnek. Én az alábbiak szerint vásárlok új/használt ruhákat.
Saját pontos méretek – A konfekcióméret csak egy érték, ami ráadásul márkánként eltérő lehet. Érdemes tisztában lenned az egyedi méreteiddel, amiket aztán össze tudsz hasonlítani a mérettáblázat adataival online vásárlás esetén. Egyes webshopok már lehetővé teszik, hogy eltérő méretállások szerint választhatsz (például alacsony, magas, normál). Offline vásárláskor az a legegyszerűbb, ha felpróbálod az adott ruhadarabot. Azáltal, hogy fizikai kontaktusba kerülsz vele, érzed az anyagát, látod az esését, még biztosabb tudsz lenni a döntésedben: kell-e vagy sem.
Anyagösszetétel – Nemcsak a mérettáblázatot érdemes megnézni, hanem a kiszemelt ruhadarab anyagösszetételét is a vásárlás során. Ez képet ad arról, mennyire kényelmes, légáteresztő, nyúlékony, átalakítható, környezetbarát az adott termék.
Átalakítás lehetősége – Ha találok valamit, aminek tetszik a kinézete, de nem egészen illik az alakomhoz, átgondolom, hogy lenne-e időm, kedvem, türelmem a későbbiekben átalakítani. Az átalakítás, ráapplikálás, toldozás-foldozás akkor is szóba jöhet, ha egy cuccot meguntam, és fel szeretném dobni valamivel. Például én épp Mamám hímzett terítőjét varratom fel egy farmerdzsekimre.
Szűrők használata – Hogy ne unjam magam halálra online vásárlás közben az olyan daraboktól, amik egyáltalán nem nekem készültek, és hogy biztosan az igényeimnek megfelelő darabok között szemezgethessek, célirányosan, szűrők segítségével vásárlok.
Lokális vásárlás – Tudom, tudom. Nekem sem jön mindig jön össze, de környezetbarátabb és biztonságosabb megoldás, ha külföldi online vásárlás helyett lemész turizni a szomszéd utcába, vagy beugrasz a városba a kedvenc vintage vagy designer store-odba, ahol már tudod, hogy várhatóan lesz neked való cucc. Ismerkedj – magaddal, a stílusoddal és a helyi kereskedőkkel, kérd, hogy szóljanak, ha jött olyan holmi, ami valószínűleg tetszene neked! Ha a fizikai üzletüket valamiért nem tudod meglátogatni, keresd fel a webshopjukat, és ha valamiben nem vagy biztos, kérdezz!
Ezek a ruhadarabok általában jól állnak az én megítélésem szerint – Mid-size-ként egyenes szabású, magas derekú bokafarmereket, különböző szármegoldású leggings-eket, zakókat, A-vonalú vagy derékban megkötős ruhákat, kimonókat, kényelmes pólókat viselek leginkább, amik között földszínű vagy fekete, továbbá színes, mintás cuccok is vannak.
Fogadd el önmagad! – A legfontosabb, hogy szeresd magad, és ne akarj más lenni, mint ami vagy. Ez segíteni fog abban, hogy megtaláld a hozzád leginkább illő ruhadarabokat, amiket öröm lesz viselni.
Vélhetően többek között a digitális megoldások (pl. virtuális próbatermek, virtuális stylistok, CAD rendszerek, kiterjesztett valóság) elterjedése, a személyre szabott szolgáltatások kiszélesítése, a szabászati eljárások modifikálása segíteni fog optimalizálni a tervezést és a gyártást a sokféleség jegyében. Ezzel hosszabb távon a márkák is nyerni fognak, ahogyan a vásárlók is. Akárhogy is, divatfogyasztóként érdemes a minőségi, időtálló, szeretnivaló darabokat megcélozni, de csak miután megismerted/(újra)felfedezted önmagadat és a meglévő ruhatáradat.