Minden, amit a Fashion Revolution Week eseményről tudnod kell
2024-ben április 15. és április 24. tart a Fashion Revolution Week, abból a célból, hogy kisebb-nagyobb események sorával hívja fel a figyelmet a fenntartható divat fontosságára és emléket állítson a Rana Plaza baleset áldozatainak.
Ezeket láttad már?
A Fashion Revolution Week eseményt idén már 10. alkalommal szervezik meg, olyan progamokkal, amelyek bemutatják az érdeklődőknek a fast fashion okozta káros hatásokat, a fenntartható divat előnyeit, az innovatív megoldásokat a divatiparban és minden olyan érdekes témát, amelyekkel a divat sokkal környezettudatosabb és etikusabb lehet.
A Rana Plaza baleset
2013. április 24-én hajnalban egy nyolcemeletes, Rana Plaza nevű épület összeomlott Savar városától nem messze, Bangladesben. Az épületben textilgyárak és kiskereskedelmi üzletek működtek. A balesetben 1100 ember vesztette életét és több mint 2500 sérült volt. A baleset a történelem eddigi legnagyobb ipari balesete volt, amelynek oka az épület szerkezetének romlása, a rossz karbantartás, túlzsúfoltság, illetve a biztonsági előírások és az épület rendeltetésszerű használatának elmulasztása volt.
Az épületben több ismert fast fashion márkának is készültek ruhái, így nem csoda, hogy a baleset hatására több ezren kezdtek el a fast fashion ellen kampányolni. A Rana Plaza tragédiája rávilágított a rossz munkakörülményekre és a fast fashion etikátlan működésére. A
bangladesi ruhagyártási körülmények javítása és a munkások életkörülményeinek fejlesztése érdekében számos nemzetközi civil szervezet, kormány és híresség állt ki, így született meg a Fashion Revolution Week, ahol minden program kifejezetten a divatipar zöldebbé, etikusabbá, fenntarthatóbbá tételéről szól.
Miért fontos beszélni a fenntartható és etikus divatról?
A fast fashion egy divatipari üzleti modell, melyben a ruhák tömeggyártással, gyorsan készülnek, gyorsan kerülnek eladásra és gyorsan cserélődnek, mindezt nagyon alacsony áron, pont azért, hogy nyomást gyakoroljanak a márkák a vásárlókra, hogy még többet vásároljanak és pont olyan gyorsan cseréljék a ruhatárukat, mint ahogy a boltokban cserélődnek a ruhák.
Mivel rengeteg fast fashion márka vesz körbe minket, és bizonyára nem egy fast fashion ruhadarab található a szekrényekben, pontosan tudjuk, hogy milyen mennyiségű ruháról és milyen árakról beszélünk. Mire egy-egy fast fashion márkájú farmer a boltba kerül, az eredeti gyártási ára megtöbbszöröződik és elképzelhető, hogy amiért mi például 12 ezer forintot fizetünk ki, annak az anyagdíja pár száz forintnyi összeg volt, az elkészítés díjáról pedig már ne is beszéljünk.
Manapság már számos megoldás létezik, amivel csökkenthetjük a fast fashion márkák boltjaiban való vásárlást, ezzel csökkentve a divat környezetre és társadalomra mért káros hatásait.
Néhány tipp, hogy könnyebb legyen elindul a változás útján: számos használt ruhákat árusító platform létezik, ahol pont ugyanolyan választékból válogathatsz,mint egy boltban, de sokkal olcsóbban és közben te is eladhatod a saját megunt, de még jó állapotú ruháidat.
Szintén opció a használtruha-boltokban való vásárlás, illetve a vintage boltok is rejtenek kincseket. Érdemes átgondolnod, hogy meglévő ruháid közül melyeket tudod újragondolni és átszabatni, melyeket érdemes javítani és mi az, aminek más funkciót tudsz adni a szemétbe dobás helyett. A fenntartható divatmárkák száma napról napra nő, így ha a vadonatúj ruhákat jobban kedveled, akkor számos olyan divatmárka létezik, amely fenntartható és etikus módon, kis mennyiségben készíti a ruháit.
A Fashion Revolution Week legsikeresebb kampányai
2024-ben a Fashion Revolution Week a 10. évfordulóját ünnepli, ami azt jelenti, hogy az elmúlt 10 évben sikeresebbnél sikeresebb kampányok indultak annak érdekében, hogy a divatiparban változásokat eszközöljenek ki. Ahogy a Fashion Revolution Week nagyobb lett, úgy lett egyre több a fenntartható divattal foglalkozó blogok, újságírók, szakértők, kutatók, szervezetek száma is, akik igazi aktivistaként nemcsak egy hét erejéig, hanem az év minden napján azért kampányolnak, hogy a divatipar átláthatóbb, etikusabb, zöldebb legyen.
A #WhoMadeMyClothes kampánynak célja, hogy a fogyasztók egy egyszerű kérdéssel forduljanak a márkák felé: “Ki készítette a ruháim?” és ösztönözzék őket az átláthatóságra és a felelős gyártásra.
A Clean Clothes Campaign egy nemzetközi civil szervezet, amely a munkás jogokért és a tisztességes munkakörülményekért dolgozik a globális ruhagyártási iparban. A szervezet a Fashion Revolution Week állandó résztvevője.
A Fashion for Good hollandiai székhelyű szervezet olyan innovációk és kezdeményezések támogatására összpontosít, amelyek elősegítik a fenntartható divatot és a környezetbarát gyártási folyamatokat.
És végül, de nem utolsó sorban nagyon fontos a Greenpeace Detox Campaign, amellyel a Greenpeace arra törekszik, hogy megszüntesse a káros vegyi anyagok használatát a divatiparban.
Mit érdemes tudni a 10. évforduló eseményeiről?
A 10. Évforduló alkalmából 10 napon keresztül futnak majd a Fashion Revolution kampányok világszerte különleges rendezvények keretein belül. Az idei évi kampány témája a "Hogyan legyünk divatforradalmárok" köré épül. A Fashion Revolution számos országban megrendezésre kerül izgalmas programokkal, rendezvényekkel, workshopokkal, előadásokkal. A Fashion Revolution Hungary közösségi oldalain Te is tájékozódhatsz a Magyarországon rendezett programokról.