2023-ban a divat a legmerészebb álmainkat hozza el - egyenesen a jövőből
2023-ban leginkább olyan társadalmi, technológiai trendek bontakoznak ki és befolyásolják öltözködéssel kapcsolatos döntéseinket, amelyek már beköszöntek korábban, de most nyernek csak teret igazán. Idén többek között a secondhand piac virágzása, a sokszínűség vibrálása vagy a technológiai innovációk kiszélesedése szegélyezi választásainkat, ha divatról van szó.
Ezeket láttad már?
Vannak időszakok, amikor nehezen viseljük a körülöttünk lévő rohanást, a folyamatos változásban levést, és ilyenkor legszívesebben visszanyargalnánk 20-30 évvel ezelőttre. Megpihennénk, magunkba szívnánk annak a kornak a kütyümentes, látszólag nyugodtabb atmoszféráját, majd visszajönnénk 2023-ba. Mert nemigen bírnánk már a 21. század vívmányai nélkül. Vagy mégis? Ez sosem fog kiderülni. Úgy tűnik azonban, hogy ebben az évben amúgysem rohan fejjel a falnak a világ, hanem megpróbál arra késztetni minket, hogy – már amennyire lehet – biztos talajra kezdjünk (újra) építkezni, majd az építménybe a saját tempónkban rendezkedjünk be.
Korábban, a világjárvány közben és után az életmódunkat, ezen belül az öltözködési szokásainkat is új alapokra kellett helyeznünk. Tudatosabban, kevesebbet vásároltunk, támogattuk a helyi kezdeményezéseket, egyre több időt töltöttünk online és az okostelefonunk társaságában, ami a vásárlási szokásainkra is hatott, és így tovább. Az aktuális politikai, gazdasági helyzet és a klímakrízis ismét/továbbra is átgondolásra késztet minket. Jó hír azonban, hogy az, amibe tavaly és tavalyelőtt belevágtunk a ruházkodásunk megreformálása terén, idén még inkább kiteljesedhet, és erre a 2023-ban kibontakozó társadalmi, technológiai irányzatok is ráerősíthetnek.
Zöldebbé vált gardróbok és még lassabb divat
Úgy tűnik, a slow fashion egyre inkább teret nyer a fast fashionnel szemben, ugyanakkor még mindig sok van hátra ahhoz, hogy kihirdethessük az előbbi győzelmét. A slow fashion, vagy tágabban értelmezve a fenntartható divat, egy olyan megközelítést képvisel ugyanis, ahol a fogyasztók kevesebb, magasabb minőségű, bizonyos etikai normáknak megfelelő termékeket részesítenek előnyben. Kétségtelen, hogy a fast fashion modellje továbbra is velünk marad, de fokozatos átalakuláson megy keresztül.
A fogyasztói igények tükrében nem is tehet mást. 2022-ben közel 53 millió online említés történt a fenntarthatósággal a divattal összefüggésben. A Google keresések, valamint a fenntarthatósággal és a divattal kapcsolatos fogyasztói említések száma folyamatosan nőtt 2017 óta. Mindebből azt feltételezhetjük, hogy a fenntartható és etikus divat minden eddiginél fontosabb irányvonal lesz 2023-ban, amennyiben ez a tendencia folytatódik.
Ezzel párhuzamosan pedig csökken az úgynevezett vásárlási szorongás is. Egy nemrégiben készült brit tanulmány kimutatta, hogy a 35 éves és annál idősebb fogyasztók 37%-a érzi úgy, hogy divattal kapcsolatos weboldalakon és a közösségi médiából felé áramló öltözködési tippek, tanácsok túlságosan nyomasztóak, terhesek számára. A márkáknak és médiumoknak tehát olyan tartalmak előállításán kellene dolgozniuk idén, amelyek kellőképpen edukatívak, bevonóak és szórakoztatóak egyben.
Kiterjesztett valóság, 3D nyomtatás, okos ruházat
Szakértők szerint a virtuális és kiterjesztett valóság (VR és AR) technológia globális piaca 2023-ra várhatóan eléri a 142,4 milliárd dollárt, szemben a 2018-as 13,4 milliárd dollárral. A keresletet várhatóan olyan feltörekvő trendek vezérlik ebben az évben, mint a hordható eszközök és a kiterjesztett valóság (AR) közötti növekvő konvergencia. A tanulmányok alapján 2023-ra előreláthatólag 1,4 milliárd ember használja majd a kiterjesztett valóságot a telefonján online böngészés, vásárlás közben. Ebben az évben az AR funkciók kiszélesedése várható, továbbá egyre több márkánál, egyre több alkalmazásban, webshopban fogunk találkozni ezzel a fejlesztéssel.
Egyesek szerint az e-kereskedelem rendszere éppen átalakulásban van, azonban általánosságban elmondható, hogy a webshopok továbbra is népszerűek a fogyasztók körében. Emiatt a raktározás és a logisztika 2023-ban megváltozik. A divatmárkák mozgásigénye és fizikai árukészletük drasztikusan csökkenni fog. Képesek lesznek rövid időn belül teljesíteni a kisebb megrendeléseket, mégpedig a 3D nyomtatás szélesebb körben való elterjedésével. Így a kézbesítés hatékonyabbá válik, mivel az üzletek 3D nyomtatók segítségével tudnak majd tartalékkészletet előállítani. Ez egyelőre kissé távolinak tűnik, főleg, ha a magyarországi viszonyokat vesszük alapul, de a 3D nyomtatás minden bizonnyal jelentős változást hozhat a termelésben és a terjesztésben világszerte. A technológia és a divat összefonódását az intelligens ruházattal és a viselhető technikával kapcsolatban is tetten érhetjük. 2023-ban már nem lepődünk meg, ha valaki pózokat rögzítő jóganadrágról, színváltós ruháról vagy menstruációs fájdalmat csökkentő bodyról beszél.
A méret igenis számít
Az önkifejezéssel kapcsolatos attitűd megváltozása, továbbá az inkluzivitás térnyerése arra késztette a tervezőket, a márkákat és a kereskedőket az elmúlt években, hogy átgondolják kommunikációjukat és termékkínálatukat. Ennek ellenére a termékkínálatnak sokkal inkább testre szabhatónak és befogadóbbnak kellene lennie 2023-ban.
A fogyasztók jelenleg az »New Year, Be You«-mentalitásban hisznek
– mondta Danny Goldstein, a Fashion Snoops (FS) női ruházati stratégája, vezető trend-előrejelző a Lifestyle Monitor™-nak adott interjújában. Szerinte mi, vagyis a vásárlók leginkább olyan márkákat keresünk, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy elfogadhassuk magunkat. A márkáknak ennek érdekében 2023-ban bővíteniük kellene többek között a méretválasztékukat. Már csak azért is, mert a plus-size női ruházati cikkek piaca 2021-ben 21 százalékkal, 34,3 milliárd dollárra nőtt, 2022-ben pedig 7,6 százalékos növekedést produkált. Ennek ellenére még mindig van hová fejlődni, és várhatóan az igények mentén lesz is előrelépés ezzel kapcsolatban. Egy felmérés alapján jelenleg 10 fogyasztóból több mint 8 (83 százalék) nyilatkozott úgy, hogy szeretné, ha a márkák és kereskedők további méreteket, méretállásokat kínálnának számukra.
A K-pop hatása
A K-pop, vagyis koreai pop, nagyot lépett előre az elmúlt évtizedben – legnagyobb nyomot ezidáig talán Psy hagyott a mainstream nyugati kultúrában (mindenki emlékszik még a Gangnam Style-ra, igaz?), majd több dél-koreai előadó követte őt a népszerűségi listán; Jungkook, BTS, GOT7, Exo stb. A K-pop sztároknak óriási befolyásuk van követőikre, akik nagyon aktívak a social médiában. Trendmeghatározók, mivel mindig lájkolják és megosztják más rajongók bejegyzéseit, TikTok videóikból vírusvideók lesznek, miközben kedvenc sztárjaikkal kapcsolatos tartalmakat készítenek.
Ezek az előadók nagy hatást gyakorolnak a divatra is világszerte, és minden jel arra mutat, hogy ez idén csúcsosodik ki igazán. Erre az első bizonyítékok már elő is álltak: a férfi divathetek alatt többek között a Prada és a Dior is a K-popot helyezte kollekciója középpontjába, megcélozva ezzel a jelentős vásárlóerővel bíró ázsiai piacokat.
A re-commerce térnyerése
A kutatások szerint 2021-ben a használt ruházati cikkek globális piaci értéke elérte a 96 milliárd dollárt, 2026-ra pedig a 218 milliárd dollárt is meghaladhatja. Noha a re-commerce nem teljesen új fogalom, az utóbbi időben nagy előrelépés történt a használtruha piacon. 2022-ben tovább nőtt a speciális re-commerce platformok száma, és egyre több márka kezdte magáévá tenni ezt a trendet. Minden jel arra mutat, hogy a globális áttörés 2023-ra várható: a re-commerce még inkább beépül a köztudatba, miközben a secondhand, vintage ruházat egyre elfogadottabbá, sőt, divatosabbá válik szélesebb körben is.
Mindehhez hozzájárul az olyan „RaaS”, vagyis „resale-as-a-service” platformok felvirágzása, mint például a Reflaunt. A Reflaunt egy technológiai vállalat, amelynek ügyfelei divatmárkák és a multibrand retail üzletek. A vállalat megkönnyíti számukra a korábban megvásárolt ruhadarabok továbbértékesítését, újrahasznosítását, lehetővé téve számukra azt is, hogy a korábban visszaküldött divatcikkeket gyorsabban értékesítsék. Mindez jó nekünk, vásárlóknak, jó a márkáknak és jó a bolygónknak is.
Tehát amellett, hogy olykor jól esne elbújni a 21. század elől, folyamatos izgalommal és reménnyel teli kíváncsisággal tölt el az, amit a jelen produkál. Bízzunk benne, hogy 2023 hozzásegít minket egy tudatosabb, felelősségteljesebb, megfontoltabb, szerethetőbb (divat)jövő kialakulásához.
Források: Fashinza, Brandwatch, Sourcing Journal, 247 Commerce, Springwise