Megérkezett az ikonikus Birkin táska lakossági verziója, egyenesen a Walmart jóvoltából

tegnap 17:01
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A divatkedvelők számára hosszú évtizedek óta fogalom, sőt valódi kultusztárgy az Hermés Divatház Birkin táskája. A Jane Birkinről elnevezett táska kétségkívül különleges darab, s bár több méretben, illetve kialakításban készítik, az ’alapmodell’, a klasszikus 25-ös méretű Birkin a három alapszínben (fekete, étoupe és arany) induló ára 12.000 USD körül mozog. A különleges színű, vintage vagy egyedi kialakítású, személyre szabott modellek a fenti összeg sokszorosába kerülnek.

A Walmart Wirkin táskája tökéletesen megmutatja, hogyan lehet pár pillanat alatt szétzúzni a luxusmárkák körüli különleges aurát
A Walmart Wirkin táskája tökéletesen megmutatja, hogyan lehet pár pillanat alatt szétzúzni a luxusmárkák körüli különleges aurát
Fotó: Profimedia

A Birkin táskák exkluzivitását azonban, legalábbis néhány héttel ezelőttig nem csupán szinte csillagászati áruk jelentette: az Hermés márkastratégiája olyannyira a nehezen hozzáférhetőségre épült, hogy az egyébként is akár évekre rugó várakozás újabb kritériummal bővült. A Birkinre vágyóknak úgynevezett purchase history-val, vagyis az Hermés boltjaiban elköltött dollárjaik után létrejövő vásárlási portfólióval kellett rendelkezzenek más, szintén rendkívül borsos árú Hermés termékekből, ezzel bizonyítva elhivatottságukat a márka és az „Hermés-életérzés” iránt, egyfajta igazolásként, hogy nem csupán divathóbortként vágynak Birkinre, hanem a márka mellett a stílus, illetve az eszme iránt is elkötelezettek.

A Tiktok és az Instagram felületén számos, luxustermékekkel foglalkozó influencer készített haul, vagyis vásárlás utáni beszámoló videót, amelyben hivatkoztak az #hermésgame jelenségre. Ez tulajdonképpen annyit jelent, hogy az áhított Birkin ’eléréséig’ taktikai beruházásokkal, számukra felajánlott(!) más, alternatív termékek megvásárlásával is igyekeznek gyorsítani a hosszú hónapokat felölelő várakozási időn, sőt, néhányan az Hermés üzletekben dolgozó vásárlási tanácsadókkal való baráti viszony kialakítását is javasolták, szintén (állítólagosan) javítva Birkin-esélyeiket.

Közhelyes kifejezéssel élve valóban bombaként robbant, amikor az amerikai diszkont áruházlánc, a Walmart alig 80 dolláros áron piacra dobta saját, az eredetire megtévesztésig hasonlító Birkin (a kortárs amerikai szlengben immár Wirkin’) verzióját. A táskákat gyakorlatilag egy szempillantás alatt elkapkodták az üzletekben és online, a lehengerlően nagy kereslet pedig szinte időt sem adott a Hermés jogászainak az azonnali reakcióra. S bár azóta nem érkezett új Wirkin-készlet a Walmart polcaira, az alsó középosztály számára is elérhető árú luxus-szerű táska valósággal elárasztotta a közösségi felületeket. A Birkin-Wirkin eset sok szempontból példaértékű, három különböző olvasata egyaránt izgalmas képet fest a kortárs kapitalizmus, illetve (túl)fogyasztói társadalmunk működéséről.

A Birkin-életérzés egy életre megrepedt

Első, s talán a leginkább logikus következmény a dupe-ok (duplikációk, vagyis szinte az eredetivel megegyező másolatok) jogi kontextusa, az úgynevezett ikonikus dizájnok, formák, minták, tervek és termékek szerzői jogi védelme, illetve a jog ezen területén napjainkig megtalálható rengeteg ’szürke zóna’. Bár az Hermés még nem tett nyilvános jogi lépéseket, ez valószínűleg pusztán hetek kérdése lehet, hiszen minden tekintetben precedensteremtő ügyről van szó.

Dobó Katával a címlapon, LifePlanner naptárral és esküvői melléklettel vár a GLAMOUR január-februári száma

Dobó Katával a címlapon, LifePlanner naptárral és esküvői melléklettel vár a GLAMOUR január-februári száma

A luxtustermékekre hajazó másolatok kérdése szinte minden luxusmárkát érint (gondoljuk csak a House of Gucci film ikonikus jelenetére Adam Driver és Lady Gaga, vagyis Maurizio és Patricia Gucci között, ahogyan a férfi szembesül a feketepiacon kapható Gucci-szerű, filléres darabokkal). A különbség azonban óriási, hiszen a Walmart esetében lakossági tömegértékesítésről beszélhetünk, ahol az üzleteikben kapható termékek (elvileg) jogtiszták, nem pedig a Gucci-példához hasonló „sikátoros”, illegális értékesítésről.

Luxus, funkció és dizájn: a Birkin világában kicsit elmosódtak az eredeti gyökerek
Fotó: Getty Images

A második, nem kevésbé izgalmas perspektíva az haute couture és az ahhoz kapcsolódó exkluzivitás törékenysége. A Birkin táskák értékének jelentős hányadát ugyanis mindeddig unikalitása mellett az adta, hogy valóban ritkaságszámba ment, beszerzése pedig hosszadalmas és költséges folyamat révén a társadalom jelentős része számára teljes mértékben elérhetetlenné tette a Birkin-birtoklást.

Cardi B és az ő személyes Birkin kollekciója
Fotó: @iamcardib/Instagram

A Walmart azonban egy csapásra úgy tűnt, demokratizálta a Birkin-t övező kultuszt. Dolgozó nők, feltörekvő divatrajongók, idősek és fiatalok könnyűszerrel, a heti nagybevásárlás közepette meglephették magukat egy diszkont-luxusholmival. A Birkin táskát körülvevő pátosz pedig halványulni kezdett, hiszen már nem csupán az A-listás hírességek fotóin, vagy divatmagazinok hasábjain volt látható a Birkin-dizájn, hanem hétköznapi nők vállán is. Azt talán még korai lenne kijelenteni, hogy az Hermés Birkin kiment volna a divatból, de a Wirkin-eset jól példázza, mennyire hamar kiüresedhet egy luxusterméket övező kultusz. A Birkin-életérzést körülvevő aura megrepedt: az elit Hermés klub számos olyan taggal ’bővült’, akik néhány héttel korábban erről biztosan nem is álmodhattak volna.

És a Walmart saját válasza a Birkinre

A harmadik, s egyben számomra talán a legérdekesebb rétege a Wirkin-Birkin ügynek a Birkin-eszme eredeti lényegében keresendő. A táskát inspiráló Jane Birkin színésznő ugyanis épp egy mindennapi használatra való, teherbíró, ’igásló’-táska vízióját vázolta fel egy repülőút során az Hermés akkori vezetőjének, Jean-Louis Dumas-nak, aki (tervei szerint) egy pontosan ilyen táskát tervezett. Az eredeti koncepció szerint a Birkin táska erős anyagának és multifunkciós formájának köszönhetően a dolgozó nők és anyák hűséges, megbízható, stramm kiegészítője, amely egyszerre szolgál pelenkázótáskaként, bevásárlótáskaként és női ’mindentbele’ hétköznapi válltáskaként is.

A Birkin gyorsan fontos szimbóluma lett a luxusnak
Fotó: Northfoto

Nagy Katica: „Semmilyen képnek vagy elvárásnak nem szeretnék megfelelni"

Nagy Katica: „Semmilyen képnek vagy elvárásnak nem szeretnék megfelelni"

Érdemes megnézni, hogyan viselte Jane Birkin a saját Birkin táskáját, s hogyan hordják napjaikban a sztárok. Vajon melyik állhat közelebb a Birkin-filozófia eredeti célkitűzéséhez?

Az eset pikantériája, hogy mivel a Walmart nem rendelt (még) újabb készletet a Wirkinből, a meglevő modellek viszonteladása is elindult, természetesen az eredetinél jóval magasabb, akár tízszeres (kb. 800 dolláros) áron. Ugyan a Wirkin-árak messze vannak a Birkin áraktól, későbbi értékesítésük során is árnövekedéssel lehet számolni, hiszen akár készül új széria, akár nem, az első Wirkin-kiadás különleges helyet foglal el a 2020-as évek divatpiacán.

S bár az ügynek még távolról sincs vége, mindenképpen tanulságos. Divatelméleti szempontból sem utolsó szempont, hogy a divat-dizájn szerzői jogi dilemmáinak új korszakát épp a tömeges értékesítés és az ’olcsó alternatívák’ egyik mekkájának, a Walmart áruházláncnak tulajdoníthatjuk majd. A szellemi tulajdon, a művészi alkotások, tervek jogi eszközökkel való védelme az illetéktelen másolás és plágium ellen mindezidáig nem kapott megnyugtató megoldást: a Birkin-Wirkin ügy fontos állomása lehet ennek a folyamatnak, igazi világjelenséggé avanzsálva az össznépi Birkin-lázat.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Anya vagyok és vállalkozó szeretnék lenni, mi a teendőm?

glamour plusz ikon Anya vagyok és vállalkozó szeretnék lenni, mi a teendőm?

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Így csinálják a profik: készítsd el a tökéletes mindennapi lookot (x)

Így csinálják a profik: készítsd el a tökéletes mindennapi lookot (x)

Mutatjuk, milyen csizmát válassz szoknyához és milyet nadrághoz (x)

Mutatjuk, milyen csizmát válassz szoknyához és milyet nadrághoz (x)

Itt az ideje, hogy megtudd: a fogamzásgátló ilyen galibákat is okozhat (x)

Itt az ideje, hogy megtudd: a fogamzásgátló ilyen galibákat is okozhat (x)

Ne okold magad, ha száraz vagy odalent! Ez kezelhető állapot (x)

Ne okold magad, ha száraz vagy odalent! Ez kezelhető állapot (x)