Az innovatív kiegészítőtervező: Gulyás Sára
Diplomamunkából világra szóló siker? Miért is ne! A Pickpack cipő története és tervezője mindannyiunk számára példaértékű. Ráadásul ez még csak a kezdet!
Ezeket láttad már?
Mit gondoltál, amikor megtudtad, hogy a GLAMOUR Women of the Year Az év kiegészítőtervezője kategória jelöltje vagy?
Először, amikor megkaptam az értesítést, nem is hittem el. Aztán miután jó párszor átfutottam a levelet, akkor esett le, mi is a helyzet. Természetesen nagyon-nagyon örülök! Igazi megtiszteltetésként élem meg a nevezést.
Egy igen eredeti ötleten alapul a Pikkpack cipőmárka, mi is ez?
A Pikkpack egy olyan bőr lapból szabott, lapos csomagolásban kapható kényelmes bőrcipő, amit a vásárló saját maga állíthat össze mindössze egy cipőfűző segítségével.
Több igen modern és példamutató gondolat is van a dizájn mögött. Miért is több ez egy újabb cipőnél?
Először is a legfontosabb tulajdonsága ezeknek a cipőknek, hogy a vásárló kreatív bevonásával készülnek el. Olyan játékos módon válhatunk saját cipőkreátorunkká, hogy azt közben élvezzük. A cipő lényege az Ikea vagy Lego-hatáson alapul. Ahogyan a gyerekek, úgy a felnőttek is szeretnek olyan öltözékeket vagy egyéb tárgyakat vásárolni, aminek akár elkészítésébe be tudnak vonódni. Így a végeredmény a tárgy és a felhasználó szoros kapcsolata lesz, ami azt is eredményezi, hogy minél kevésbé szeretnék kidobni vagy kicserélni őket. A cipők nagy előnye, hogy lapos csomagolásuk miatt nincs felesleges hulladékképződés (egy pufiborítékban szállíthatók, nincs cipősdoboz) és mivel gyártásuk egy kis része a felhasználóra van bízva, így csökken a felesleges energiafelhasználás a gyárban. A fűzők színe és típusa cserélhető, így időről időre megújíthatók. A minimális formának köszönhetően pedig szinte bármihez felvehetők.
Mekkora a siker? Tudod még teljesíteni a megrendeléseket? Mi a következő lépés?
Abszolút sikeresek vagyunk. Szuper csapatommal egy nagyon vagány 2014-et zártunk. Június elején lett vége életünk első közösségi finanszírozáson alapuló Kickstarter kampányának, amit több mint 20000 dollárral támogattak, amiből 200 pár cipőt tudtunk legyártani. Nagyon sok előadáson, kiállításon, szereplésen, üzleti tárgyaláson vagyunk túl, amikből rengeteget tanultunk. A megrendeléseket szerencsére még tudjuk teljesíteni, ami azért jó, mert egy állandóan fejlődő termék esetében jó, ha van idő kidolgozni az új termékeket, irányokat. A következő lépés a termékfejlesztés, minél több új anyag új szín és új forma behozatala. Közben egyéb kiegészítőkön is dolgozunk. Nem hagyományos divatmárkaként dolgozunk tehát, nem jellemző a szezonális váltakozás, de mindig új elemeket emelünk be a dizájnba. Most például speciális gumitalpakat fejlesztünk, hogy még kényelmesebb és strapabíróbb legyen a cipő.
Hol tanultál? Hogyan lett belőled cipőtervező?
A MOME-n tanultam, 2013-ban diplomáztam mesterszakon. Már 15 éves korom óta bőrkiegészítő tervezéssel foglalkozom, először a Kisképzőbe jártam bőr szakra, majd egyenes út vezetett a MOME bőr szakára. Az, hogy most cipőkkel foglalkozom nem tudatos döntés volt, inkább erre haladt az érdeklődésem. Nagyon szeretem a táskákat is, de mindig is a kihívások érdekeltek inkább. Az emberi lábra való tervezés pedig az egyik legnehezebb feladat, hiszen ez a testünk egyik legbonyolultabb formája.
Hogyan találtad ki szuper papucscipőt?
A Pikkpack a mesterdiplomám volt, és alapvetően egy olyan kiegészítő családot akartam tervezni, amibe be tudom valahogyan vonni a viselőt, vásárlót, felhasználót. Eleinte egy homályos, színes, Lego-Ikea szerű elképzelésem volt, majd kialakult, hogy ezt a cipőtervezés irányába fogom vinni. A cipők alapinspirációjául szolgált a magyar bocskorcipő, melynek szabásmintája a legősibb szabásminta. Egy bőr lapból szabva, a saját szíjával összefűzve kellett összeállítania a viselőnek.
Egy korábbi origami cipő nevű munkám is nagyban befolyásolta a tervezési irányt, ami ugyancsak egy bőr lapból van összehajtva és összevarrva. Terveim közé tartozik, hogy azokat is továbbfejlesztve piacra dobom.
Mennyire ismerik itthon a márkádat?
Egyre többen kezdik megismerni. A Kickstarter kampány körül nagy hírverés volt, rengeteg médiában szerepeltem, előadtam. Sokan ezeken keresztül keresnek meg a mai napig. Alapvetően a célcsoportunk Észak-Amerika és Nyugat-Európa, hiszen egy fenntartható céget ma már nem lehet a nemzetközi piac felé nyitás nélkül elindítani.
Tartod a kapcsolatot a vásárlóiddal? Elvégre rájuk bíztad az "összeszerelést".
Abszolút. Személyes üzeneteket küldünk nekik, és segítünk, ha bármilyen kérdésük van. Mérjük is, hogy mennyire kedvelik a terméket. Kérdőívet küldünk, hogy minél többet megtudjunk a szokásaikról. Ez azért fontos, hogy egyre jobban megismerjük mi is az, amit ők szeretnének, mik a valódi igények.
Mennyi ideig tart egy Pikkpack cipő?
Tapasztalataink szerint 2 nyarat tökéletesen kibír. A bőr nem szakad, csak nyúlik, lélegzik és viszonylag könnyen tisztítható. A színek cserélésével pedig megújítható. Én egy nyár alatt kétszer is átfűztem és egyértelműen olyan volt az érzés mintha másik cipőm lenne, így újra és újra megkedveltem.
Mennyibe kerül, és hogy tudjuk megvenni a szuper papucscipőt?
110 amerikai dollárba kerül és egyelőre csak online lehet vásárolni a weboldalunkon keresztül.
Mi szükséges ma szerinted egy sikeres divatmárkához?
Kitartás, jó csapat, eltökéltség és egyediség. Ami mind nagyon nehéz. Mi úgy próbálunk egyediek lenni, hogy nem csak egy szép cipőt gyártunk hanem olyat, amit te magad tudsz összerakni és erre az élményre büszke lehetsz. Mi pedig Rád! #61514;
Hogy érzed magad a magyarországi divatvilágban?
Őszintén szólva, nem nagyon mozgok a magyarországi divatvilágban. A szereplőket többnyire ismerem, mert rengetegen a MOME-ról indultak, ahogyan a másik GLAMOUR Women of the Year jelölt, Oláh Anna is, akivel osztálytásak voltunk a bőr szakon három évig.
Mire fókuszáltok leginkább a céggel?
A mi márkánk alapvetően egy dizájnmárka. Az, hogy most cipőt gyártunk, nem jelenti azt, hogy öt év múlva már ne valami teljesen mást tervezzünk, de először a kiegészítők terén fogunk mozogni, az biztos.
Mit becsülsz a legtöbbre az életben?
Azt, hogy olyan dolgokat készíthetek, tervezhetek, amivel az embereknek mosolyt csalhatok az arcára. Nincs ennél jobb dolog a világon!
Mi a nagy álmod?
Álmom, hogy olyan nagyszabású dizájnprojektekben vegyek majd részt az életem során, amiknek nagyon nagy jelentségük lehet akár társadalmi szinten. Vonz az ökotudatos tervezés és állandóan keresem a kihívásokat.