Akkor is egyedi vagy a piacon, ha van konkurenciád
Pozsgai Brigitte az Unipie alapítója, aki egy online egyetemi könyvtárat hozott létre, ahol bárki olvashatja és jegyzetelheti is az egyetemi tankönyveket, a laptopján, a tabletén és akár a mobilján is. Sokakkal ellentétben Brigitte úgy gondolja, egyáltalán nem probléma, ha van konkurenciája a piacon.
Ezeket láttad már?
A startup vállalkozások és a startup vállalkozások körül mozgó emberek hajlamosak elvárni azt, hogy mindenki egy olyan ötlettel rukkol majd elő, ami egyáltalán nincs még a piacon.
De mi van akkor, ha egyszerre jött az ötlet egy másik csapattal és mindketten világuralomra, de legalábbis befektetésre hajtotok?
Kezdjük a sokat emlegetett Kék óceán stratégiánál és máris nem fogod azt gondolni, hogy sutba kell dobni az ötletedet! A közismert piaci fogalom azt jelenti, hogy olyan vizekre evezel, ahol eddig senki sem járt és úttörőként te hódítod meg a területet. Abban az öbölben, ahova egy hajó beúszott már és jókat halászott, előbb utóbb meg fog jelenni egyre több kis és nagy hajó is. A végén pedig mindenki számára vonzó cél lesz. Ebben nincsen semmi nagy dolog, ezt hívják jelképesen annak, hogy egy piac létrejön a semmiből.
Tehát, amikor arra szánod magad, hogy egy teljesen új dolgot hozol létre, valójában piacot teremtesz és ott lesz konkurenciád is és lesznek olyanok is, akik arra építkeznek, hogy a te általad teremtett szakágat kiszolgálják valamilyen termékkel.
A konkurencia megléte egy innovatív vállalkozás esetében nem azt jelenti, hogy valaki mindenáron le akar taszítani a trónodról, hanem azt jelenti, hogy az ötletre, amin dolgozol valós igény van és ez valahol megnyugtató. Megnyugtató, mert így biztosabb kilátásaid vannak arra, hogy lesz is valaki, aki megvásárolja az adott terméket.
Nem árt már az elején is figyelni a konkurens cég munkásságát ,hiszen rengeteget lehet tanulni belőle. Egy ismeretlen terepen számtalan meglepetés érhet, ami lehet jogi buktató, vagy technikai jellegű is. Nagyon ritka az, hogy két cég pont ugyanazt a megoldást választja az összes többi lehetőség közül. Sok esetben csak akkor tudod meg, hogy jól döntöttél, amikor a másik vállalkozás már sikert ért el a másik megoldással, vagy nagyot bukott rajta. Ez segít meghatározni azt, hogy merre érdemes haladni és milyen problémák merülhetnek fel, amikkel érdemes foglalkozni.
Okos dolog kellő távolságból figyelni a konkurencia lépéseit, de még okosabb, ha az időd nagy részét a saját terméked fejlesztésére fordítod. Ha folyamatosan a másikat figyeled, előbb-utóbb meggondolatlan döntéseket fogsz hozni, vagy sokkal kevesebbnek fogod érezni magadat. Ezeknek a végkimenetele pedig ugyanaz : elhanyagolod a saját terméked fejlődését. A felhasználók pedig otthagynak majd, mert ők nem egy cég ellenfelét keresik, hanem a jó terméket.
Az egyediséget azt gondolom, hogy hiba a puszta ötletben keresni. Az ötlet sokszor azért születik meg, mert a társadalom tagjai igényt tartanak rá és nem azért, mert másnak nem jutott eszébe foglalkozni vele. Az egyediség inkább a probléma megoldásában és a projekt kidolgozásában van. Attól lesz valami különleges, hogy egy jól átgondolt kreatív vonalon építkezik és olyan megoldást kínál, ami miatt az emberek számára kényelmesebb, izgalmasabb, szerethetőbb lesz más produktumnál. Ez lesz a termék lelke, amit nehéz leutánozni.
A mi cégünk online oktatással foglalkozik : egy webes könyvtárat hoztunk létre, ahol az egyetemisták olvashatják és ki is jegyzetelhetik a tankönyveket. A webes alkalmazásunk felületét igazán idén ősszel tudják majd először használni az egyetemi hallgatók. Nekünk is van konkurenciánk, olyan is van, akiről tudjuk, hogy a mi ötletünket kezdte el megvalósítani egy kicsit másik úton. Figyeljük őket, de sokkal fontosabb számunkra, hogy a következő tanévben minél jobban kidolgozott újdonságokkal lepjük meg a hallgatókat és mindenkit, aki szeretne tudományos olvasmányokhoz jutni.