A nőknek tényleg fahangjuk és botfülük van?
Képzeljétek el, hogy 1984-ben fordult elő utoljára, hogy a világ legnagyobb hatású lejátszási, eladási listájának, a Billboardnak az év végi összesítésében a Top 10 helyen csak és kizárólag női előadók voltak. Eltelt 23 év, hogy aztán 2017-ben ugyanez legyen a helyzet.
Ezeket láttad már?
Idén három női előadó is van a Top 10-ben, a legjobb dalok között pedig egyenesen három és fél dalnak van női előadója. Az év albuma a 2017-ben kiadott Reputation Taylor Swifttől, szóval hurrázhatnánk, de a Top 10 album között ezenkívül csak egy nő, Cardi B fért fel.
Még egy kicsit lehangolóbb, hogy a legnagyobb zenei streamszolgáltató, a Spotify év végi összesítése szerint a legnépszerűbb előadók között egy nő sincs. A legtöbbet játszott dalok között egynek sem nő az előadója, a legnépszerűbb zenekarok közül egyiknek sincs női tagja. Igaz, Dua Lipa első lemeze a negyedik helyre ért fel az év leghallgatottabb albumainak listáján.
Melyik híres feminista a lelki társad a horoszkópod szerint?
Melyik híres feminista a lelki társad a horoszkópod szerint?
Milyen következtetéseket vonhatunk le ebből? Szerintünk az angol tudósok ugyan még nem jöttek rá, de a muzikalitás tekintetében a nők az evolúciós létra alacsonyabb fokán állnak, mint a férfiak. Zenei hallásuk fejletlen, hangszálaik pedig csöködtek. Ez nyilván nem igaz. Lehet, hogy egész egyszerűen csak arról van szó, hogy a szórakoztatóipar sok más ágához hasonlóan, a zenében is a férfiak állnak a hierarchia csúcsán. Ők döntenek, például arról, hogy ki kapjon lemezszerződést, ki rendezhessen drága klipet, melyik előadónak a dalát segítsék meg a rádiós rotáció felpörgetésénél. És valahogy mintha jobban bíznának a férfiakban. A dalszerzők és az előadók között is nyomasztó többségben vannak a férfiak.
Csak a díjakat halmozza Dua Lipa, a hallgatottság szempontjában a pasik mögött kullog:
Vegyük például szemügyre, hogy miként történik meg, hogy a női előadók a futottak még kategóriába kerülnek. A Spotify legnagyobb követőtáborral büszkélkedő lejátszási listája a Today´s Top Hits, amelyet 22 millióan követnek. Hogy, hogy nem az itt elhangzó dalok 85,5%-ának férfi előadója van, míg csupán 45,5%-ában szerepelnek női előadók. Még rosszabb a helyzet az újdonságokat bemutató New Music Friday lejátszási lista esetében, ahol a női előadók már csak 37,2%-ban képviseltetik magukat. A rockcsatorna zenekarainak 86%-át csak férfiak alkotják, és mindössze 9%-ról mondható el, hogy nő a frontembere. Aki tehát rábízza magát a Spotify algoritmusára, az szembesül azzal, hogy popzene a férfiak terepe. És ne legyenek illúzióink, nagyjából ez lehet a helyzet a rádióadók, zenei tévécsatornák esetében is.
Furcsa, hogy valahogy mégis olyan fénytörésben látjuk a dolgokat, mintha a női előadók lennének az igazi nagybetűs popsztárok. Rihanna, Taylor Swift, Beyoncé, vagy az idei évben egyértelműen Dua Lipa, mintha sokkal többet szerepelne a hírekben. De az a hideglelős érzésünk támadt, hogy pusztán csak azért, mert egész egyszerűen a szórakoztatóipar szexuálisan tárgyiasítja őket. Elég lehangoló lehetőség. Több nőt a zeneiparba is! Hátha megjön végre tényleg a nők hangja is!